Оперативната загуба на Летище София за първото полугодие е в размер на 1,9 млн. евро, а оперативните приходи са в размер на 8,8 млн. евро - това стана ясно по време на изслушване на транспортният министър Георги Тодоров пред Народното събрание. Той беше в парламента по искане от депутата от "Демократична България" Иво Мирчев за повече информация относно концесията на летището.
Трафикът на летището е намалял съществено - от над 8 млн. пасажери през 2019 година до около 2,9 млн. пасажери през 2020 година, заради пандемията от коронавируса. Според прогнозата на Тодоров трафикът ще бъде възстановен до предпандемичните нива едва в периода 2024-2029 година.
Дотогава операторът ще бъде на загуба, смята още служебният министър на транспорта. Към момента трафикът е толкова намалял, че няма нужда от нов терминал, каквото изискване е записано в концесионния договор, но въпреки кризата операторът на летището не е поискал спирането на полетите до един терминал, въпреки че подобни коментари се чуват в медийното пространство, стана ясно още от думите на Тодоров.
Операторът "Соф Кънект" не е публикувал годишни финансови отчети и прогнози на трафика, защото фактически е стъпил в своите задължения от 19 април, тоест не са влезли задълженията за отчета.
Той потвърди за предписания на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА) относно състоянието на пистата, високи треви около пистата, наслагвания от гуми и пропадания на стоянките, които са били направени след инспекция през юни. От министерството следят ежедневно какво се върши по тези предписания, допълни още Тодоров от парламентарната трибуна.
Транспортният министър обясни още и че отлагането на концесионните плащания, одобрени от правителството, са предложени на база на задълбочен анализ на Световната банка и по този начин се балансира концесионният договор на фона на пандемията от коронавируса.
Държавата е получила първоначалното инвестиционно плащане в размер на 660 млн. лева и изпълнява своите задължения. В момента операторът "Соф Кънект" готви оценка на капацитета и тя ще даде отговор за нужните дейности по пистата, терминалите и пероните.
Работи се по модернизацията и обновяването на площите на Терминал 2, включително и търговските площи, както и за покупката на униформи на служителите на летището.
В концесионния договор няма поставено изискване българската държава да не изгражда ново международно летище около София. В момента в страната има пет летища, които могат да обслужват международни гражданиски полети - в София, Бургас, Варна, Пловдив и Горна Оряховица. Изграждането на ново подобно съоръжение е икономически необосновано и ненужно, посочи Тодоров.
Операторите на летищата не могат еднолично да повишават летищните такси. До края на месец август операторите създават съвет, в който участват всички ползватели на летищни услуги, на който се обсъждат летищните такси и решението за тяхната промяна е общо, допълни още транспортният министър.