Навсякъде се чува твърдението, че българите преоткриха Черно море – по-вярно е да се каже, че хотелиерите преоткриха българските туристи. Онези туристически предприятия, които се ориентираха към българския пазар, в момента са изключително печеливши. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria доц. Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.
Той съветва в създалата се ситуация на пандемия туристическите предприятия да избират своята политика.
„Много е голяма заетостта през уикенда на българското Черноморие. Има български хотели, които предлагат и допълнителни услуги като спа услуги или имат басейни. Градове като Банско или Велинград също са заети през лятото", посочи експертът.
Драганов съобщи, че през уикенда има 240 хиляди пътувания и прогнозира, че в началото на август те ще достигнат до 280 хиляди, като уточни, че това са българи, които живеят в нашата страна.
„Можем да добавим и туристи от Румъния и Чехия. Голямото предимство на страната ни е, че България се запази като зелена територия“, заяви Румен Драганов, визирайки епидемиологичната обстановка у нас, свързана с коронавируса.
Експертът е на мнение, че устойчивият туризъм като къщите за гости, семейните и малките хотели, трябва да бъде подпомогнати.
В България бяха въведени нови ограничения зa гражданите на Великобритания, които са в червената зона, които доведоха до анулиране на резервации по Южното Черноморие. Първият чартърен полет, който се очакваше да тръгне от Великобритания към страната ни, е отменен.
От думите на Драганов стана ясно, че само за първата седмица ще загубим около 14 хиляди пристигания от британските туристи.
„Решението на (Главния държавен здравен инспектор д-р Ангел - бел. ред.) Кунчев е правилно от гледна точка на това, че е по-важно да запазим България като зелена зона, тъй като, ако вкараме делта варианта на българското Черноморие, това означава, че веднага ще трябва да отпишем други дестинации и щетата ще бъде по-голяма“, е оценката на експерта.
Той напомни, че през 2019 г. около 97 хиляди англичани са посетили България само за месец август. През миналата година те са били 13 хиляди.
„Туризмът ще се движи в рамките на 60-70% заетост в сравнение на 2019 г.“, пресметна доц. Драганов.
По думите му, сезонът протича по време на пандемия и туристическите предприятия трябва да се нагласят според ситуацията, независимо дали са свързани с хотелиерство, ресторантьорство или са превозвачи. Той потвърди, че в тези условия има фирми, които „показаха устойчивост тази и миналата година“.
„Ние въведохме едно ново понятие, което се нарича индустриализиран и дисперсен туризъм. Индустриализираният туризъм са фирмите, които се занимават с туризъм на индустриализиран принцип – там самият пакет се продава от туристически агент в дестинацията, в която е туристът. Осигурява се билет до дестинацията, превоз до хотела и след това връщане", обясни експертът.
Той уточни, че това се нарича чартърна верига, която може да бъде прекъсната от мерките, взети от националния здравен инспектор.
„Силно нарушена е сигурността на индустриалния туризъм –никоя фирма няма да започне чартърни полети при положение, че някой може да прекрати процеса. При дисперсния туризъм няма значение от дестинацията - туристите сами планират почивката си“, добави още Румен Драганов.
Как ще се развиват хижите в България? Какви са ползите от дивото къмпингуване? Имат ли икономически интерес на общините към него? Трябва ли да се променят мерките в помощ на туристическия сектор?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.