Служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова е освободила и новия началник на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), става ясно от съобщение на МРРБ. Причината е "проявено своеволие да спре всички строителни работи на Агенцията". Апостол Минчев лично е разпоредил спирането на работата и изтегляне на строителната техника до второ нареждане, посочват от министерството.
По този начин председателят на Управителния съвет (УС) на АПИ е водил политика, която е в разрез с политиката на МРРБ, допълва още Комитова.
Апостол Минчев беше назначен начело на АПИ на 27 май. За членове на УС тогава бяха посочени още Веселин Пейков и Ивайло Денчев.
Предишното ръководство на пътната агенция беше сменено, след като стана ясно, че са отпускали плащания на аванси за строително-монтажни работи за обекти, които нямат проектна готовност и разрешения за строеж.
Междувременно служебният кабинет сезира главния прокурор Иван Гешев за нарушения, извършени от АПИ с парите за поддръжка на пътищата, съобщават от Министерството на финансите и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Сигналът е изпратен от финансовия министър Асен Василев и от Виолета Комитова.
В анализа на работата на АПИ двете ведомства са установили, че от ръководството на агенцията неправомерно са насочвали средства за поддръжка на пътната инфраструктура чрез целево финансиране. По правило това може да става с постановление на Министерския съвет, а АПИ няма правомощия да инструктира институцията какви решения да взима, но Управителният съвет одобрява предварително "средствата да бъдат осигурени чрез целево финансиране (ПМС)", както е записано в протоколи от заседания на агенцията.
В сигнала са посочени и договори, които надвишават максималната прогнозна стойност, записана в обществените поръчки - или общо 40 договора с надвишения от 2,9 млрд. лева над стойността на договорите.
В допълнение АПИ е възложила допълнителни и извънредни дейности, които надвишават предвидените средства по бюджета ѝ. "При одобрен бюджет на АПИ за 2021 година за текущ ремонт и поддръжка от 382 млн. лева, поети ангажименти по договорите са общо 2,9 млрд. лева - 1,45 млрд. лева за 2021 година и още 1,4 млрд. лева за 2022 година", е записано още в сигнала на двамата министри.
Според тях тези действия са неправилни и незаконосъобразни, одобрени в отклонение от нормативно установени правила.