fallback

Комисионните на доставчиците на услуги за пътни такси се определят по европейското законодателство

Регламентите са задължителни за прилагане във всички държави-членки, поддържащи системи за пътно таксуване

10:05 | 09.07.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

По повод на разпространени в медиите през последните дни неверни твърдения относно националните доставчици на услуги за електронно събиране на пътни такси, "Интелигентни трафик системи" АД (ИТС) предоставя следната информация, с цел разясняване на функционирането на компанията като важен елемент от тол системата и по-конкретно от процеса на отчитането и събирането на приходите от винетки и тол такси:

Съществуването и дейността на доставчиците на услуги са регламентирани в Европейската директива 2019/520 и Регламента за изпълнение 2020/204, задължителен за прилагане от всички държави-членки, поддържащи системи за пътно таксуване, а не са български модел за събиране на пътни такси.

Европейското законодателство въвежда необходимостта от доставчици на услуги за електронно събиране на пътни такси, в противен случай ще е налице конфликт на интереси – държавните структури, които събират пътни такси, едновременно ще налагат глоби.

Доставчиците на услуги гарантират разделението в отговорностите между държавата, която правоприлага и субекта, който събира пътните такси. Съществуването на доставчици на услуги и свободният регистрационен режим гарантират липсата на злоупотреби с монополно положение.

Европейският принцип за определяне на възнаграждението на доставчиците на услуги е в зависимост от обхвата на услугите, които ще бъдат изпълнявани от съответните доставчици. За Република България функционира смесена електронна система за пътно таксуване (тол и винетки), което разширява обема на изпълняваните от доставчиците услуги в сравнение с други държави.

Размерът на възнаграждението за предоставяне на услуги за електронно събиране на пътни такси е определен и посочен в публично оповестените от Агенция "Пътна инфраструктура" Общи условия за предоставянето на услугата, които са приложими не само за ИТС, а и за всички национални доставчици.

Това не е печалба от продадените пътни такси, а възнаграждение, с  което се заплаща разработването на високотехнологични системи и скъпата им поддръжка, обезпечаването на търговските канали за заплащане на винетки и тол такси, осигуряване управлението на договори с потребители с тежкотоварни МПС, предоставянето на бордови устройства за автоматично отчитане на тол такси, осъществяване на свързаност с доставчици на декларирани данни, финансовият риск и пълната гаранция за събираемост на сумите. То е 7% и е в рамките на възприетите в Европейския съюз практики.

При настоящите условия на функциониране на тол системата възнаграждението се използва основно за инвестиции и поддръжка, а не генерира печалби.

Атаките срещу нашата дейност са недопустими в правова и демократична държава, която разчита на частната инициатива и капитали, както и на стимулиране на конкурентоспособността. "Интелигентни трафик системи" АД инвестира сериозен финансов и експертен ресурс за създаването и поддръжката на високо технологични системи, чрез които осигурява бърз и удобен достъп на всички български и чуждестранни потребители до услугите за пътно таксуване. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:36 | 13.09.22 г.
fallback