Новият Надзорен съвет на Българската банка за развитие (ББР) вече е вписан в Търговския регистър и функционира. Това обяви на брифинг министърът на икономиката Кирил Петков.
„От днес нататък тази банка е наистина за малките и средни предприятия. Всички препятствия, които минахме, завършиха успешно. Сега имаме надзор, който е много професионален, фокусиран върху целите, които трябва да се изпълнят. ББР от днешна дата ще работи само и единствено за малки и средни предприятия със заеми под 5 млн. лв.”, посочи той.
Вписването на новия надзор става възможно, след като старият е отказал да обжалва решението трети път. Вписването беше временно спряно на 25 юни от Софийския градски съд заради жалби от старите членове. Вписването беше спряно и 5 дни по-късно, отново след жалби от членовете.
"Радвам се, че от съществуващия надзор не подадоха трета жалба. Радвам се, че и те решиха, че това е най-разумното. Първите открития на новия Надзорен съвет на ББР дори и мен накараха да ахна. Част от компенсациите и заплатите в ББР са с големи размери. Имало е месеци, в които заплатите на управителите са стигали до 60 000 лева", разкри Петков.
Програмата „Възстановяване” ще бъде подпомогната от ликвидността в ББР, каза още икономическият министър.
Министърът на икономиката обяви, че ще има нова грантова подкрепа за малките предприятия с оборот над 500 хил. лева, за които ще бъдат насочени още 106 млн. лв. Така още 3694 предприятия, които отговарят на условията, ще бъдат подкрепени. Очаква се това да се случи още в близките седмици.
„Целият бюджет, който ще отиде за тях, е 184 млн. лв. Хубавата новина е, че това е наддоговаряне над съществуващия бюджет от 78 млн. лв. с още 106 млн. лв.“, поясни Петков. Очаква се средствата към малките предприятия да стигнат до тях в следващите няколко седмици.
Петков потвърди, че фирмата за електромобили, с която в събота се очаква да бъде подписан меморандум, е немска, казва се Next.e.GO, потвърди министърът. Той отбеляза, че по тази сделка се е работило в последните пет седмици, а не преди това.
В България до две години се очаква да се произвеждат електромобили на немската компания, каза Кирил Петков. Друга голяма фирма в България - Bosch, реално ще дава много от частите за тези коли и те ще бъдат произвеждани у нас. "Не говорим само за асемблиране, а говорим вече за клъстер - как български фирми, които произвеждат части, ще продават на автомобили, които се произвеждат в България за износ", обясни министърът на икономиката.
Според министъра немската компания бърза, защото в момента конкуренцията за електромобили е голяма и "който излезе първи на пазара с най-новите коли, има предимство". "Надяваме се, че реално до две години ще бъде строителството на завода и ще имаме първите произведени коли", допълни Кирил Петков.