1,38 млрд. лв. са платени авансово от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) на „Автомагистрали“ ЕАД за строителството на първите 6 участъка от магистрала „Хемус“. Това са 71% от общата стойност на договора за тези отсечки, възлизаща на 1,95 млрд. лв., като от проекта са завършени само 4%. 675 млн. лв. са платени авансово от „Автомагистрали“ ЕАД в периода юни-август 2020 г. за участъци от автомагистралата, за които няма издадени строителни книжа, съобщават от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по време на пресконференция на ресорния министър Виолета Комитова във връзка с изграждането на магистралата. На нея бяха обявени резултатите от назначената през месец юни от регионалния министър проверка в държавната компания.
В участъци от 4 до 9 данъкоплатците сме си купили магистрала „на зелено“, каза министър Комитова. Тя обясни, че строителство се извършва само в първите три от общо девет участъка, на които е разделено непостроеното трасе с обща дължина 237 км на аутобана. За участъци 4, 5 и 6 има влезли в сила подробни устройствени планове. За тях остава да бъдат проведени отчуждителни процедури, да се направи проектиране, след което да се издаде разрешение за строеж. За последните три участъка проектирането не е започнало. Строителство се извършва само в участъците, за които има издадени строителни книжа, подчерта министърът.
Зам.-министър Тодор Анастасов коментира, че договорите между АПИ и „Автомагистрали“ за изграждане на „Хемус“ включват изискване за гарантиране на авансовите плащания. Такова се съдържа и в договорите между дружеството и неговите контрагенти. В повечето случаи обаче не са издадени банкови гаранции, а средствата са застраховани в няколко застрахователни дружества. „Заради грешно проектиране, завършването на АМ „Хемус“ през 2024 г., както обещаваше бившият премиер Бойко Борисов, е химера“, посочи г-н Анастасов и уточни, че няма как да се прогнозира кога ще е готов аутобанът, при положение, че от 9 участъка се работи само по три, които са с обща дължина 51,5 км от общо 237 км.
Фирмите, които работят в участъци 1, 2 и 3, не са спирали да строят, защото те имат разрешения за строеж, имат пари, имат и договори. Те са получили много повече пари, отколкото е необходимо. Не бих спряла строеж без причина. Никой от нас няма интерес и досега не съм издала нито един акт, с който да наложа спиране, заяви министър Комитова.
Няма как да се спрат участъци 4, 5 и 6 (които имат само подробен устройствен план), нито 7, 8 и 9, които пък нямат нищо). Т.е. във всички тези участъци – 4, 5, 6, 7, 8 и 9, няма как да се спре строителство, което не е започвало, допълни Комитова.
Министърът подчерта няколко пъти, че най-скъпото строителство е недовършеното и тя и министерството нямат никакво намерение да спират магистрала „Хемус“, която е на всички данъкоплатци и хората от Северна България очакват тя да се случи.
В отговор на въпрос дали ще бъде спазен срокът за завършване на магистралата арх. Иван Шишков – съветник на регионалния министър, каза, че проектирането не е започнало навреме. Според него нищо не е пречело да се направят проект и подробен устройствен план за цялата магистрала. Предвид това никой не може да каже кога ще бъде завършена, допълни той.
Началникът на ДНСК Влади Калинов информира, че в участъци 3 и 4 на магистралата са увредени около 84 декара горски площи. Там са извършени изкопи, след което не са спазени изискванията за депониране на земна маса, като тя не е извозена. ДНСК работи по получените сигнали. Те ще бъдат предадени и на Министерството на околната среда и водите.
В пресконференцията онлайн се включиха и представителите на вече вписаното в Търговския регистър ново ръководство на „Автомагистрали“ ЕАД, които заявиха, че дружеството ще работи по нов начин. Проектите ще се изпълняват прозрачно, законосъобразно и в срок.
Освен възложената от МРРБ, проверка в държавната компания вече направи Сметната палата, напомни министър Комитова. Такава се извършва и от Националната агенция по приходи. От 3 юни е започнала и прокурорска проверка.