Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите автомобили в дни, в които въздухът е много мръсен. Към днешна дата няма 100% ограничение на такъв тип автомобили. Всяка община определя района, в който ще налага ограничения. В София системата ще се прилага от средата на следващата година.
Това каза Александър Костадинов от УС на Асоциацията на автомобилните производители. Той коментира пред Bulgaria ON AIR какво налага въвеждането на екостикерите.
От 12 юли започва издаването на екостикери за всяко превозно средство до 3,5 т. Той ще определя до каква степен автомобилът замърсява въздуха. Това ще става в зависимост от неговия евросертификат и газовете, които изхвърля автомобилът. Ще има 5 категории. Последната пета категория ще получават електрическите стикери или пълните хибриди.
Костадинов отбеляза, че ще има допълнителна такса заради въпросния екостикер. Тя обаче ще бъде от порядъка на 5-6 лева.
"Автомобилите с газови уредби ще получат екостикери на база работата на бензиновия двигател. Когато минават годишен технически преглед, трябва да работи само бензиновият двигател, за да се измерят отработените газове. Има тип легенда, че автомобилите с газови уредби не замърсяват въздуха - замърсяват, но по-малко", разясни той.
А ако даден автомобил не отговаря на стандартите, той не би трябвало да премине успешно годишния технически преглед. Стикерът няма общо с преминаването на техническия преглед, стана ясно още от думите на Костадинов.
"Един дизелов автомобил гори по-малко и изхвърля по-малко въглероден двуокис, но за сметка на това изхвърля много повече азотни окиси, отколкото един бензинов двигател. Въглеродният двуокис е лош за природата, азотните окиси са лоши за хората. Над 75% от автомобилния ни парк е над 15-годишен. Последиците от този остарял парк са видими всеки ден. България в този тип категория е на челните места", подчерта гостът.
Той отбеляза, че дефицитът на чипове за автомобилите ще доведе до това да не могат да бъдат произведени няколко милиона. Очаква се ситуацията да се нормализира в края на годината. Възможно е да бъде удължен срокът за доставка на някои автомобили.
"Цената на употребяваните автомобили от Западна Европа расте. Факт е също така, че сроковете за доставка на някои автомобили са удължени. В никакъв случай няма да се наложи да чакаме за автомобили с години", изтъкна Костадинов.
Той е на мнение, че се извършва "тиха революция" в автомобилния сектор.