Необработени нарушения за 70 млн. лева са се натрупали в националното тол управление в последната година. Това стана ясно на брифинг в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), на който бяха представени резултатите от проверката на тол системата.
Тол системата беше въведена след няколкократно отлагане през март 2020 г. Инвестицията е за почти 300 млн. лева. Проверката на служебния кабинет беше назначена заради съмнения за генерираните приходи и продължаващ превес на постъпленията от електронни винетки на леки автомобили.
Зам.-министърът на регионалното развитие Захари Христов коментира, че нарушенията се обработват ръчно. В тол управлението с това се занимават около 15 човека. Ежедневно пристигат 2500-3000 нови фиша за обработка. Физически е възможна обработката на 500-600, посочват от Националното тол управление, като се ангажират да наваксат за около 5-6 месеца с реорганизиране на работата.
Христов подчерта, че основният ползвател, който най-много разрушава пътната мрежа – товарните автомобили, продължават да плащат по-малко в сравнение с леките автомобили. По думите му МРРБ ще прави анализ заради пробойните и недобрите практики в системата. Тогава ще можем да вземем решение как да действаме, коментира той.
Христов посочи, че към май т.г. са събрани 205 млн. лева, докато през 2019 г. приходите само от винетки са за 392 млн. лева. За 2021 г. ни остават още 185 млн. лева, които да съберем, за да достигнем числата за 2019 г., посочи той.
Зам.-министър Тодор Анастасов коментира, че смисълът на тол системата е да генерира приходи, които да дават възможност да се поддържат пътищата в нормален вид, за да се използват пътищата от всички. След преразглеждането на цените става ясно, че отново този, който разрушава пътищата, не плаща достатъчно за тях, коментира той.
Това трябва това да бъде преразгледано, обсъдено и коригирано, каза той.
Независимо от конкретните приходи, получава се така, че пътищата се рушат, а този, който ги разрушава, не си плаща. Трябва да се извърви пътя, така че таксуването да стане справедливо, коментира още Анастасов.
Христов коментира, че за пътища втори и трети клас в планински райони, например област Смолян, където работят дърводобивни фирми и преминава тежкотоварна техника, не плащат тол такси за пътната мрежа, която ползват и натоварват.