Добавената стойност от производството и продажбите на бира в България за миналата година се изчислява на 528 млн. лева, а общо приходите към бюджета са приблизително 332 млн. лева, от които акцизите са 75 млн. лева. Въпреки негативите от COVID пандемията, бирената индустрия продължава устойчивото си развитие в посока иновации, икономически, социален, екологичен и работодателски принос на сектора. В това увериха участниците в дискусия на Форум за устойчиво развитие на Съюза на пивоварите в България (СПБ).
Инвестиционните проекти в пивоварните компании продължават, като за последните две години капиталовите инвестиции в бранша са 77 млн. лева. Производството и продажбите на бира осигуряват работна заетост за близо 26 хиляди човека. От тях 8% са директно заетите в пивоварната промишленост, 32% в секторите на доставките и 60% в търговията, заведенията и туризма, посочиха от СПБ.
Производството
През 2020 г., по данни на Агенция „Митници“, биреният пазар в страната е 5,220 милиона хектолитра. Към днешна дата в страната се произвеждат над 160 марки бира, като само през миналата година новите асортименти са повече 25.
Форум за устойчиво развитие отбеляза юбилейни годишнини на пивоварната индустрия в страната. Събитието е под мотото ,,Прозрачни-отговорни-устойчиви“ и е първата публична инициатива, посветена на три значими за бранша юбилея - 140 години от създаването на пивоварната промишленост в България, 65 години - пивоварна наука у нас и 30 години от основаването на Съюза на пивоварите в България.
Оценката
По повод приноса на пивоварните предприятия в страната и предизвикателствата, които те преодоляват през последната година, Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ съобщи: ,,Според последното европейско репутационно проучване от април тази година, българските пивовари са на първо място с най-висока репутация в страните от ЕС.
Според нея за тази оценка на българския бирен сектор от най-съществено значение е икономическият и социален принос на пивоварните компании, отговорностите им като работодатели и производители, прозрачните и етични комуникации към консуматорите.
Консумацията
Проучванията показват, че в България след бутилираните води бирата продължава да е най-предпочитаната напитка. През 2020 г. честотата на консумация на пиво се запазва на нивата от 2019 г. – 55% от българите пият бира поне веднъж седмично, а 65% - веднъж месечно.
Иновациите
През последните две години са направени пет нови експериментални изследвания за повишаване на полезните хранителни вещества на кехлибарената напитка.
Пивоварите съобщиха, че се прави изключително иновативната разработка, и вероятно единствена в Европа, за ДНК идентификация на метагенома с всички микроорганизми в бирата.
Проф. Габриела Маринова и д-р Сергей Иванов представиха научни разработки, които са пример за устойчиво партньорство между бизнеса и българските учени в областта на пивоварната наука.
Екологията
Специален акцент на събитието беше активното участие на бирените компании в страната в глобалния дневен ред на индустрията. Днес един от най-актуалните ангажименти на общоевропейската организация на сектора - Пивоварите на Европа, е фокусиран върху екологичната устойчивост и кръговата икономика. Съюзът на пивоварите се присъедини към ангажимента на европейските си колеги и вече активира „Зелена бирена академия“ с много интересни, полезни и с директен еко принос инициативи.
Д-р Марина Стефанова, преподавател в СУ ,,Св. Климент Охридски“ и съавтор на проекта, демонстрира как с калкулатор се изчислява редуцирането на въглеродния отпечатък на бирата при разделното събиране на отпадъци от опаковки.
Всеки потребител може да види резултата от грижата си за околната среда. Така например, ако разделно събере и предаде за рециклиране 10 броя бирени кенчета ще се спестят 1,6 кг СО2, а за разделно събрани десет стъклени бутилки – СО2 отпечатъкът ще се намали с 1,2 кг.
Членове на сдружението Съюз на пивоварите в България са компаниите: ,,Болярка ВТ”, „Бритос”, ,,Загорка”, ,,Каменица”, ,,Карлсберг България”, ,,Ломско пиво”, ,,Доровски инвест“, които произвеждат 98% от бирата в страната.