Ще дадем проверките на язовирите на Агенцията за държавен финансов контрол. Проверени са още два язовира, по които всичко е платено, те са празни и затревени. Това каза на брифинг министърът на икономиката Кирил Петков.
Той съобщи, че договорите за тях са сключени от Държавната консолидационна компания (ДКК) на 31 декември миналата година, парите са похарчени, а нищо не е направено. Министърът уточни, че вчера е направил още две посещения на други два язовира, освен на „Пазар дере“ в Ловеч.
Кирил Петков обясни, че след проверките на трите язовира се разбира, че е платено за тях, но още не са влезли в експлоатация.
„По закон те не могат да бъдат завирявани, не може да има вода, не може да се използват за поливане или другите цели. За мен това е безстопанственост, когато едни пари са похарчени, язовирите са изградени, но протоколите за предаване не са довършени", посочи министърът. „Имаме три от общо десет, които са напълно завършени по документация. Язовир „Пазар дере“ е празен и затревен. В язовирите „Злати войвода 4“ и „Злати войвода 3“ няма вода и са затревени. Какво се случва? Проверката е следната – на 31 декември, на Нова година, тези три язовира са предадени от държавната фирма „Монтажи“, към Държавна консолидационна компания. След като са предадени на Държавна консолидационна компания, още и до ден днешен не са предадени към държавното предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, посочи той.
Кирил Петков коментира, че транспортните разходи за трите язовири са едни и същи.
„Това грубо казано е пет пъти по-скъпо от пазарната цена. За съжаление в цените за бетон не се включват таксите за превоз, нито кофража, нито армировката. Оттук нататък отговорността като министър е моя. Ще поискам държавната компания да каже защо цените са на тези високи нива. За мен е важно поне тези язовири да се използват", подчерта той.
Министърът обясни, че цената за транспорт на тон километър, както и за бетон при ремонта и на трите язовира е била една и съща - съответно 1,16 лв. и 214 лв. за кубик, като във втората не се включва превоз, кофраж и армировка.
"Тези два язовира са в Сливен, а третият в Ловеч – 1,16 лв. е цена на тон километър за транспорт, една и съща сума. За бетон цените и на трите язовира са 214 лв. на кубик и не включват превоза от 33 лева, нито кофража, нито армировката", коментира Кирил Петков.
Според него тези цени са пет пъти над пазарните за транспорт, а за бетона - със 100 лв.
Освен че язовирите са предадени след ремонт на Нова година, подозрително, по думите на министъра, е, че една и съща фирма е извършвала и трите ремонта. Над 82% от всички договори на „Монтажи" са били дадени на 6-8 компании.
„Още днес ще поискам ДКК да ми обясни защо шест месеца не е предала тези три язовира, защо цените са на тези високи нива. Ще вкараме финансовата инспекция да ги провери. Оттук нататък всеки договор ще минава през комисията за прозрачност и контрол към министерството", категоричен е Кирил Петков.
Той обяви, че резултатите от доклада ще изпрати и в прокуратурата.
"Ремонтът се прави от една и съща фирма и в Ловеч, и в Сливен, толкова ли са близки“, риторично попита Петков.
Попитан дали ще иска оставки, министърът напомни, че дружествата си имат собствен надзор и управители.
Петков подчерта, че ДКК и Българската банка за развитие (ББР) са свързани. „ДКК получава от държавния бюджет 500 млн. лв., но взима и от ББР 130 млн. лв., за да налее 630 млн. лв. в ремонта на язовири. „Те се водят високо критични – с опасност за населението, с голям приоритет за държавата", напомни министърът.
Кирил Петков обяви, че отсега нататък приотиризацията на работа ще е функция на риска.
Върховна касационна прокуратура (ВКП) се самосезира във връзка с информация, представена пред медиите от служебния министър на икономиката Кирил Петков, за ремонта на язовири със средства на ДКК, съобщиха от държавното обвинение.
ВКП е изискала от министъра на икономиката информация за целите на проверката.
В случай, че в хода на проверката бъдат открити данни за извършени престъпления, те ще бъдат докладвани на компетентната прокуратура. При наличие на нередности от административен характер прокуратурата ще уведоми съответните контролни органи за предприемане на действия по компетентност.
„Язовири стоят празни, защото ремонтът им сега приключва“, каза на брифинг на ГЕРБ бившият министър на икономиката Лъчезар Борисов след като служебният икономически министър Кирил Петков съобщи, че при проверка на три от десетте напълно завършени язовира са установени идентични разходи, които са съответно два и пет пъти над пазарните цени.
В същото време тези язовири били празни и затревени. "Тези язовири не са били изпускани. Току-що приключва техният ремонт, те са били изпуснати при ремонта и затова са в такова състояние на снимките", отговори от своя страна бившият икономически министър.
Той е категоричен, че съоръженията са в пълна изправност.
Лъчезар Борисов уточни, че язовирите за ремонт в страната общо са 416. "Тези, които Кирил Петков определи като неработещи са ремонтирани – и стените, и съоръженията са в изрядно състояние", каза той.
Що се отнася до завишените пазарни цени, Борисов коментира, че изнесената цифра за цената на бетона не включвала труда, превозването и цялостното изпълнение на проектите.
Той показа и фактура, в която пише, че са платени 90 и 95 лева за два вида бетон на кубичен метър. „Явно колегите използват общата сума“, поясни Борисов.
*Материалът е допълнен към 15 часа.