България е сред топ 10-те държави производителки на стъкло в Европа, начело с двете големи компании в София, Пловдив и Търговище. Това заяви в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Данко Калчев, собственик на фамилната компания „Инхом" и председател на фондация „Белославско стъкло”.
„В бъдеще стъклото ще се налага все повече като продукт за опаковане на най-различни храни. От тази гледна точка България има потенциала да бъде още по-напред в развитието на производството на стъкло", прогнозира той.
Нашата страната, коментира Данко Калчев, има бази, които могат да гарантират тила на това производство по отношение на резервни части и формирови комплекти. „Това е добър и актуален бизнес, свързан с дигитализацията", посочи гостът.
В разговора беше засегната и темата за малките и средните предприятия в сектора, като Калчев посочи, че компанията вече е пуснала една от иновативните си поточни линии и до два месеца се очаква да бъде пусната и втората.
„По този начин ще затворим производството на иновативни продукти в нашата семейна фирма. Това, което вече работи на територията на фирмата, е стъклената композитна арматура като заместител на металната", обясни специалистът.
Данко Калчев информира, че фирмата започва производството на микростъклени сфери, част от които ще бъдат запълнители на тази арматура, а останалата част ще бъде използвана за нови технологични линии, най-вече свързани с нанотехнологиите.
„Това ще ни предостави възможност да използваме един отпадъчен продукт, какъвто е стъклото, и да го вложим в ново и иновативно производство", разкри Данко Калчев.
Той обаче обърна внимание на пропуски в нормативната уредба, които препятстват иновативните продукти да излязат на пазара. Калчев поясни, че това се отнася до наредби, свързани с обществените поръчки.
„За нас, фирмите, най-голямото предизвикателство е тези иновации да бъдат вкарани в обществените поръчки. Поне 20% от тях трябва да са за иновации", коментира той. „Тогава ще дадем възможност на научните среди и фирмите, при създаването на нов иновативен продукт, да го вложат на практика“, допълни гостът.
Той съобщи, че вече е приключил проект с БАН, а с преподаватели от Бургас се разработва новата поточна линия.
Как се справи малкият и средният бизнес по време на коронавирусната пандемия? Защо има проблем с излизането на международния пазар на производството на стъкло? Как една фамилна компания се превръща в „зелена“? Има ли интерес към посещения на подводница „Слава“, която пази автентичната памет на българското подводно плаване? Защо образованието на децата за фондация „Белославско стъкло” е симбиоза от дигитализация, аналогови умения и интерес към миналото?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.