fallback

Галина Нифору: Сега е моментът износителите на вино да открият нови пазари

Вече има положителни индикации, че ще расте търсенето в Китай, САЩ, Корея и Япония, посочи председателят на Българската асоциация на износителите на вино

16:09 | 22.04.21 г.

По думите й спадът в експорта е започнал от Китай, но очакванията са от там да започне и възстановяването. "Вече има положителни индикации и от САЩ, където българското вино се предлага освен в супермаркети, и в заведения, ресторанти и барове, и това е по-добрият вариант, защото има по-висока добавена стойност", коментира Нифору.

Тя посочи, че страната ни се представя силно на пазара в Корея например, където е на 35-о място като вносител сред представители от цял свят. “До няколко години нещата ще са доста по-различни там, ще имаме много по-голямо присъствие”, прогнозира Нифору.

Експертът даде и друг пример - с Япония, където страната ни е на 12-о място като вносител и изпреварва дори Гърция и Грузия.

Нифору коментира данните на базираната в Париж Международна организация на лозята и виното, според които общото потребление на вино е спаднало с 3% до около 234 милиона хектолитра през 2020 г., или приблизително 6,2 милиарда галона.

Това според нея се дължи основно на затварянето на ресторантите заради пандемията, където обикновено се генерират между 35 и 40% от обема на консумираното вино, а като стойност делът достига 60%.

“Затварянето на заведенията се отрази на средния към високия сегмент, но има ръст в консумацията на вина от по-нисък клас. Това е нормално, в период на криза обикновено е така. Консумацията няма да спре, но видът се преразпределя”, коментира председателят на Българската асоциация на износителите на вино.

Тя отбеляза, че България следва глобалните тенденции.

“Много от заведенията няма да обновят винените си листи през пролетта, няма да има място за нови играчи и нови вина. Хората ще заложат на партньорите, които са си изградили в момента. Може през септември, когато отново се обновяват винените листи, да има промяна”, надява се Нифору.

Друга тема, на която се спря председателят на Българската асоциация на износителите на вино, е нереализираната продукция у нас и разкриването на защитна държавна мярка.

Според Галина Нифору “трябва да се заложи на развитието и малко по-агресивна политика за разкриване на нови пазари. Това винаги е по-полезно от защитния механизъм”, смята тя.

Нифору посочи Чили като добър пример за взаимодействие между държавата и производителите на вино.

Какво се случва с нереализираната продукция от българските изби? Достатъчна ли е мярката на държавата към засегнатите от коронакризата винопроизводители? Как ще се отрази закъснялата пролет на винената реколта? Успяват ли бутиковите български вина да пробият на пазара във Великобритания?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Видеа с всички гости на предаването “В развитие” гледайте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:49 | 14.09.22 г.
fallback