fallback

Росен Желязков: ЕК е уведомена за промяната в договора за Летище София

Концесията е управление на актив в полза и на двата участника, коментира транспортният министър

10:37 | 08.04.21 г. 2

Преди четири месеца правителството е изпратило нотификация до Европейската комисия (ЕК) за промяната в концесионния договор за Летище София. С нея се отлага за 10 години изплащането на годишните концесионни такси, тъй като заради пандемията е нарушен икономическият баланс. Това стана ясно от думите на транспортния министър Росен Желязков в ефира на bTV.

Той уточни, че заключението на Брюксел е, че няма държавна помощ и икономическият баланс е възстановен.

В договора е предвидено да няма увеличение на летищните такси, както и размерът на инвестициите да не се намалява. Държавата очаква концесионерът да си плати първоначалната такса от 660 млн. лева и да поеме рисковете от загубите, които трупа в момента столичното летище, каза Желязков.

През 2019 г. през Летище София са преминали 7 млн. пътници, а сега са под 3 млн. и приходите намаляват радикално, посочи още той. Според Желязков в резултат на свития трафик месечните загуби са в размер на 5,5 млн. лева. "Летището има постоянни разходи, хора, които работят и ще останат да работят при концесия", обясни министърът.

В сряда (7 април) по време на редовното правителствено заседание министрите одобриха промяната в концесионния договор. Ден преди това от БСП предупредиха, че се извършва "удар срещу бюджета" и лидерът на социалистите Корнелия Нинова поиска мораториум на важни сделки от страна на отиващото си правителство.

Сделката за концесията на Летище София беше сключена през лятото на 2020 г. и пълната документация по казуса е публична, категоричен беше Желязков.

"Концесията е управление на актив в полза на двата участника", уточни още транспортният министър и отхвърли обвинения, че страната ще претърпи загуби заради отлагането на плащането на таксите, защото "партньорите в концесията си поделят ползите и рисковете".

"Не можем да имаме лъвско дружество, в което единият да има само ползи, а другият - само рискове", каза Желязков.

Според него ако следващо правителство прекрати концесията, ще трябва да бъде върната първоначалната такса от 660 млн. лева на концесионера и държавата да покрие загубите, които летището търпи от намаления обем от работа в момента. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:49 | 12.09.22 г.
fallback