fallback

Затворените нехранителни магазини поискаха да отворят от 12 април

Така ще бъде ограничена задълбочаващата се криза в нехранителния ритейл сектор, твърдят от Сдружението за модерна търговия

11:25 | 07.04.21 г. 2

Сдружението за модерна търговия (СМТ) призова мерките за ограничаване на дейността на големите нехранителни магазини да не бъдат удължавани след 11 април 2021 г., както и големите търговски центровео от типа „мол“ и „ритейл парк“ да бъдат отворени от 12 април, а не от 1 май.

Така според сдружението ще бъде избегнато усложняване на финансовата ситуация за някои компании и ще бъде ограничена задълбочаващата се криза в нехранителния ритейл сектор, предизвикана от затварянето на обектите с площ над 300 кв. м. и на търговските центрове. 

Според бизнеса отварянето на магазините ще има спасителен ефект върху цялата екосистема от свързани с ритейла бизнеси и за приходите в държавния бюджет. От бранша са категорични, че тази мярка няма да доведе и до ръст на заболеваемостта, тъй като големите търговци и мениджмънта на търговските центрове са доказали, че могат да спазват стриктно противоепидемичните мерки.

От СМТ подчертават, че ограниченията, които бяха наложени на 18 март и удължени на 30 март, водят до изключително тежки икономически последствия не само за търговците, но и за всички компании, свързани с ритейл сектора – доставчици на стоки, логистични, охранителни и фасилити мениджмънт фирми и т.н. Всички те са поставени в шокова ситуация, тъй като при затваряне, на каквото сме свидетели в момента, разходите на компаниите остават в почти пълния си размер, а в същото време приходите им са редуцирани почти до нула.

„Нещо повече – заради пандемията се наложиха и допълнителни разноски за дезинфекция и осигуряване на всички предпазни мерки, така че магазините и търговските центрове да представляват безопасно място за пазаруване и работа. Това значително финансово перо е изцяло за сметка на работодателите и по никакъв начин не се компенсира от държавата“, твърдят от бранша.

Според бизнеса положението е особено тежко за ритейлърите, които имат магазини в големите молове и ритейл паркове и най-вече за тези с обекти единствено в тях. Само в този сегмент от ритейл сектора са заети над 10 хил. души и на практика мерките засягат техните повече от 10 хил. домакинства, твърдят от СМТ.

Същевременно от редица големи магазини, продаващи нехранителни стоки – Техномаркет, Технополис, Зора, Praktis, Mr. Bricolage, Aiko, LC Waikiki, Carpet Max, Praktiker, HomeMax, TechMart, Domko, Decathlon, Мебели Виденов, разпространиха отворено писмо до властите, с което настояват наложената забрана да бъде преустановена или съобразена с търсената равнопоставеност на всички сектори.

В писмото се посочва, че в търговските обекти с площ над 300 кв. м, предлагащи нехранителни стоки, при спазване на хигиена и дистанция не се наблюдават струпвания на хора и потокът от клиенти не оправдава наложената забрана за посещения.

Според големите вериги противоепидемичните мерки са в пъти по-ефективни и адекватно приложими при по-голяма площ на магазините, а затварянето им води до пренасочването на целия клиентски поток към по-малки обекти, където при по-малка площ нерядко се струпват хора.

В условията на развиваща се пандемия всички бизнеси би следвало да бъдат равнопоставени, а в настоящата ситуация някои са облагодетелствани за сметка на други на принципа на своята търговска площ, пише още в писмото. Търговците повдигат въпроса как е изчислено, че магазин с площ 300 кв. м може да работи и е безопасен, а магазин с площ 301 кв. м трябва да бъде затворен и е опасен за разпространението на вируса.

Търговците допълват, че предлаганите от тях стоки, сред които материали и инструменти за спешни ремонти, потребителска едра и дребна техника и електроника и други, също биха могли да се отнесат към стоките от съществена необходимост.

Компаниите очакват и адекватна подкрепа от страна на държавата. Според тях стъпки в правилна посока биха били освобождаването от данък сгради и такса смет за периода на затваряне на обектите и освобождаването на компаниите от данък печалба за 2021 г.

В писмото се настоява мерките, които компаниите определят като дискриминационни, да бъдат преустановени и всички участници на пазара да бъдат третирани еднакво. Големите вериги настояват да бъдат отворени всички търговски обекти за нехранителни стоки, без да се прави  разграничение на база нетна търговска площ, или ако епидемиологичната обстановка налага това, да бъдат затворени всички.

Предлага се също магазините, които продават приоритетно хранителни стоки, да бъдат задължени да спрат от продажба всички нехранителни стоки, които не са от първа необходимост до момента на отваряне на другите търговски обекти.

Търговците посочват, че не изключват и възможността за организиране на протести и различни форми на гражданско неподчинение.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:02 | 14.09.22 г.
fallback