fallback

Галъп: Младите хора решиха изборите за парламент

Хората с висше образование и работещите отидоха до урните, за сметка на по-малкия дял от гласували пенсионери

19:27 | 06.04.21 г.

Делът на младите хора в сегашните избори за парламент е по-голям от този през 2017 г., когато се избираха депутати за 44-то Народно събрание. Това показва публикация на Gallup International за активността на хората, които отидоха до изборните урни. Социолозите отчетоха и динамика в структурата на вота по заетост – работещи и незаети, които на тези избори са повече, отколкото преди четири години.

Докато през 2017 г. близо 30% от хората над 60 години са отишли до избирателните секции, този процент пада до 24,4% на 4 април.

Според социолозите това може да се дължи и на страха от коронавируса (една от причините за ниския вот на БСП), който препятства гласуването на възрастните хора. Друг фактор, който те отчитат като основен, е политизацията на младите от протестите през лятото на 2020 г. насам, която се вихреше в социалните медии - основен канал за комуникация в тази кампания.

Партиите с млад или високообразован и работещ електорат са представени по-добре на тези избори. От извадката се вижда, че гласувалите с висше образование са с дял от 43,8%, докато преди четири години те са заемали 41,1%.

Формации като „Има такъв народ“ са основни сред младия вот, затова и в кампанията си партията на Слави Трифонов не акцентира върху пандемията и коронавируса. Това е допълнителен фактор за „размяната“ на позициите на „Има такъв народ“  и БСП, констатират от социологическата агенция.

Изчисленията на база екзитпол показват, че около 600 хил. души са взели решението за кого ще гласуват между 1 и 4 април. Социолозите отчитат, че вотът на младите е типичен непредвидим фактор, който обикновено решава в последните дни и дори часове. Младите гласуват следобед, за разлика от „твърдите“ и зависимите гласоподаватели.   

От динамиката на вота през самия изборен ден се разбира какъв е бил статусът към обяд и колко драматично се промениха нещата в следобедните часове.

С ръста на активността и младата „вълна“ за „Има такъв народ“ и Демократична България следобед, „олекнаха“ дяловете на твърдите подкрепи, посочват от „Галъп“. Този следобеден „спринт“ е и обяснението за разликата с моментните снимки на електоралните нагласи няколко дни по-рано. Става дума за мобилизация в последните дни и в самия ден на вота.

При Демократична България тази кампания в самия ден беше видима и организирана, а за партии като „Има такъв народ“ тя произтича от спецификата на младия електорат. Младите хора, за разлика от възрастните, се влияят и лесно в самия ден от социалните медии. Затова и кампаниите от типа „излез и гласувай“ се случват лесно именно в тези групи, а не сред възрастните, показват наблюденията на социолозите. 

                                               Динамика на вота в изборния ден

От „Галъп“ напомнят, че екзитполът е направен благодарение на БНТ, БНР, „Нова“ и „България он ер“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:07 | 14.09.22 г.
fallback