Повечето българи са готови да купуват онлайн лекарства по лекарско предписание по модела Click&Collect, при който се избира и поръчва през интернет, а получаването става в най-близката аптека. Данните са част от национално представително проучване, организирано от Market Links, оповестени по време на конференция за дигиталната трансформация в обслужването на здравните потребности на българските пациенти.
Услугата е по-предпочитана сред по-младите потребители на възраст 18 и 59 г., но сериозен процент се наблюдава и сред по-възрастните пациенти – около 35%. Ако продажбата на лекарства по лекарско предписание онлайн бъде разрешена у нас, по модела на много други европейски държави, услугата биха избрали 68% от жителите на София и големите градове, както и 39% от живеещите в селата. По отношение на модела за онлайн покупка и доставка до дома интерес към него са декларирали 65% от живеещите в София и големите градове и 40% в селата.
Към момента регулациите в България не позволяват предоставянето на услугата на пациентите.
Представители на държавата, лекарите и пациентите, както и здравни експерти, се обединиха около необходимостта от промени в регулациите, които да отговорят на нуждите на пациента и темпа на развитие на бизнеса, както и от надпартиен консенсус с план в конкретни стъпки за дигитализация на здравеопазването у нас в следващите 5 години.
Предимствата на онлайн снабдяването с лекарства включват удобство и спестяване на време, както и намален риск от заразяване с инфекциозна болест, включително COVID-19, в търговски обект.
Продажбата онлайн на лекарства по лекарско предписание има значителен потенциал на пазара, хората искат да се възползват от такава услуга, като към момента вариантът Click&Collect е с предимство, показват резултатите от проучването, което обхваща представителна извадка от лица над 18 г. на територията на цялата страна, посочи Станислава Чипова, директор "Пазарни проучвания" в Маркет Линкс.
Лука Чичов, генерален мениджър на IQVIA Bulgaria, очерта ускореното развитие на електронната търговия с лекарства и хранителни добавки в последните години, включително и заради пандемията. От 2018 г. към 2025 г. се очаква троен скок на продажбите на здравни продукти в най-широк спектър в световен план. Европа осъществява около една четвърт от електронните продажби, като Източна Европа има да наваксва, посочи той.
Водеща с почти 20% дял от всички продажби на продукти без рецепта е Германия, следвана от Чехия. През 2020 г. има огромен ръст в Унгария, Италия, Словакия, Полша. В Германия е разрешена онлайн продажбата на лекарства по лекарско предписание въпреки липсата на електронна рецепта досега, коментира Лука Чичов. След въвеждането на електронна рецепта тази година, през следващата се очаква значителен ръст в дела на онлайн продажбите на лекарства по лекарско предписание, допълни той.
Лекарствата по лекарско предписание са разрешени за онлайн продажба в Германия в Холандия, Великобритания, Португалия, скандинавските страни и др. В България към момента онлайн е разрешено да се продават само лекарства без лекарско предписание, като се наблюдава ръст на продажбите на витамини, минерали, хранителни добавки и средства срещу настинка.
В онлайн продажбите на лекарства по света навлизат много нови от логистична гледна точка играчи – във Франция например участват държавните пощи, които доставят лекарства от аптеки към дома на клиенти. В Англия доставчици на храни вече предлагат и лекарства до дома, на старта си е и платформата на Amazon за доставка на здравни услуги и лекарства.
„Ще наблюдаваме все повече навлизане на нетрадиционни играчи. В различни държави има партньорство между търговци на едро, застрахователи, производители на електронни платформи. У нас също има тенденция към пилотни проекти“, каза още Лука Чичов и допълни, че в България има все по-голям интерес и към услугата Click and Collect.