Глоби до 3 хил. лева ще се налагат на търговци на цифрово съдържание, които нарушат правото на рекламация на потребителите. Това предвиждат приетите на второ четене текстове на законопроекта за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги, и за продажба на стоки. Контролен орган за изпълнението на разпоредбите на закона е Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Според приетите текстове, при несъответствие на цифровото съдържание или цифровата услуга потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от търговеца да ги приведе в съответствие, да получи пропорционално намаляване на цената, или да развали договора при условията, предвидени в закона, припомня БТА.
Търговска гаранция
Потребителят има право да предяви рекламация на стоката, включително и на стоката, която съдържа цифрови елементи, независимо от това дали производителят или продавачът е предоставил търговска гаранция за тях.
Стока, съдържаща „цифрови елементи“ е всяка движима материална вещ, която съдържа цифрово съдържание или цифрова услуга, или е взаимосвързана с тях. Такива са например всички смартфони, телевизори, интелигентни часовници и други смарт уреди.
За тях продавачите ще са длъжни да отговарят за съответствието на вграденото в тях цифрово съдържание и за свързаните с тях цифрови услуги за целия период на законовата гаранция или за срока на продължителност на договора.
Законопроектът изключва от обхвата си договори за електронни съобщителни услуги (с изключение на услуги за лични съобщения/личен чат), както и договори за софтуер с отворен код.
Право на рекламация
Според гласуваните текстове търговците, които предоставят цифрово съдържание и цифрови услуги, както и продавачите на стоки, съдържащи цифрови елементи, са длъжни да приемат рекламациите на потребители, ако са предявени своевременно.
В случай на констатирани нарушения на виновните лица се налага глоба в размер от 500 до 2 хил. лева, а на едноличните търговци и юридически лица - имуществена санкция в размер от 500 до 3 хил. лева. Според приетите разпоредби, продавачът е длъжен да поддържа регистър на предявените пред него и пред упълномощени от него лица рекламации на стоки.
Той е длъжен да информира потребителя за актуализации, включително актуализации във връзка със сигурността, необходими за запазване на съответствието на цифровото съдържание или цифровата услуга, както и да предоставя най-новата версия за тях в момента на сключване на договора.
От парламента съобщиха, че между двете четения на закона няма постъпили предложения за промени.
Защита в технологичните отношения
В мотивите на Министерския съвет, който е вносител на законопроекта се посочва, че с влизането в сила на закона в българското законодателство ще се въведат изисквания на две директиви на Европейския съюз. В тях се изтъква, че сега няма правна рамка, която да регламентира предоставянето на цифрово съдържание и цифрови услуги.
Двете директиви трябва да се транспонират в националното ни законодателство до 1 юли тази година. В момента действащият закон за защита на потребителите е прекалено общ, за да служи ефективно на цифровата икономика и нейните специфики.
Според вносителя със законопроекта се гарантират правата на потребителите като се установяват административно-правни и гражданско-правни механизми за защита.
Модернизирането на законодателството трябва да отговаря на темповете за цифрова модернизация. Запълването на настоящия правен вакум предполага едновременно гарантиране на потребителска защита и сигурност в технологичните бизнес отношения.