fallback

Държавата е склонна да приеме отлагане на концесионни плащания за Летище София

Трафикът на столичната аерогара се е свил близо три пъти до 2,9 млн. обслужени пътници през миналата година от 7,1 млн. през 2019 г.

18:00 | 24.02.21 г.

Правителството се готви да приеме отлагане на плащането на концесионни такси за Летище София. Това става ясно от изказване на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков в парламента в отговор на въпросите, поставени в декларация от БСП, относно концесията на аеропорта, предава БТА.

"Концесията на Летище София има изключително много предимства и нито един недостатък", коментира министърът, цитиран от агенцията. 

По-рано днес от трибуната на Народното събрание лидерът на БСП Корнелия Нинова отправи въпрос към премиера Борисов дали е вярно, че Министерският съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години.

Транспортният министър информира, че на 27 октомври м.г. концесионерът е направил предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията. То включва отлагане на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за последните десет години и увеличаване на размера на инвестициите от 608 на 624 млн. евро.

„Концесионерът потвърди ангажимента си за плащане на авансовото концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева с ДДС, както и изграждането на терминал 3 до десетата година от концесията“, каза Желязков. И отбеляза, че концесионерът категорично е заявил, че това са условията, при които финансиращите институции биха финансирали проекта.

„Това предложение е представено на главна дирекция "Конкуренция" на ЕК и в момента очакваме решение, едва тогава ще внеса доклад в Министерския съвет, с който ще направя съответното предложение в посока възстановяване на икономическия баланс на концесията“, каза транспортният министър.

„Ако не приемем предложението на концесионера, няма да получим първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева с ДДС тази година, което ще бъде платено най-късно до юли. Това е сериозен приход в държавния бюджет, особено в тази ситуация, то е разчетено в закона за държавния бюджет“, отбеляза Росен Желязков. Той посочи, че тогава управлението и експлоатацията ще остане в държавата и тя ще трябва да се намеси при осигуряването на средства. 

„Ако не приемем предложението, единственият изход да се финансира дейността на летището е увеличаването на летищните такси“, заяви Желязков.

"Ако бъде открита нова процедура за концесия, държавата няма да получи оферти с такива безспорни предимства", смята още министърът. И отбеляза, че вчера за пореден път е удължен срокът за подаване на оферти за концесията на Летище Пловдив поради липса на интерес.

Министър Желязков каза, че към момента голяма част от условията за начало на концесията са изпълнени, като крайният срок е до 12 месеца от подписването на договора. Той посочи, че предстои издаването на единен сертификат на летището, подписани са договорите с държавните ползватели като граничните служби на летището. Всички работници и служители ще бъдат преназначени от концесионера, заяви още министърът.

В края на миналата година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на консорциума "СОФ Кънект", който миналата година беше избран за концесионер на летище София за следващите 35 години, да придобие изключително право на опериране на летището.

Договорът за концесия на Летище София с консорциума "СОФ Кънект" беше подписан на 22 юли м.г., като летищен оператор ще бъде Летище Мюнхен.

Българското дружество на концесионера, "СОФ Кънект" АД, е учредено на 2 юли тази година, а  капиталът му е 50 хил. лв., разпределен между акционерите Meridiam Investments, Meridiam Eastern Europe Investments и Meridiam Infrastructure Europe III, както и австрийската строителна компания Strabag.

Припомняме, че офертата на "СОФ Кънект" включва концесионно възнаграждение в размер на 24,5 млн. евро и капиталови инвестиции от 608 млн. евро. Планирано е изграждането на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията и нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1, а след допълнителен анализ на трафика и при необходимост – нова писта. На по-късен етап е предвидено и разширяване на Терминал 3, включително чрез инвестиране в хотел.

В изказването си пред депутатите министър Желязков отбеляза, че транспортът и туризмът са сред най-засегнатите сектори от COVID пандемията. Той посочи, че броят на пътниците, обслужени от европейските летища през миналата година, се е свил със 70% и е спаднал на равнището си от 1995 г., а трафикът на Летище София се е свил на нивото от 2,9 млн. обслужени пътници през миналата година спрямо 7,1 млн. през 2019 г., което е приблизително три пъти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:44 | 13.09.22 г.
fallback