На фона на очакванията за влошаване на икономическата ситуация и поредна вълна на коронавирусната пандемия потребителското доверие у нас се покачва в началото на годината.
През януари 2021 г. общият показател на доверие на потребителите нараства с 4,1 пункта в сравнение с октомври 2020 година. Повишаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3,1 и 7,6 пункта. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.
За сравнение, потребителското доверие в началото на миналата година, преди пандемичната ситуация, отбеляза спад на фона на оптимистични очаквания за развитието на икономиката през 2020 година.
През първия месец на годината в сравнение с три месеца по-рано мненията на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и очакванията им за следващите дванадесет месеца са благоприятни. Според тях общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца е влошена, докато очакванията им за следващите дванадесет месеца са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение.
Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни (балансовият показател се покачва с 2,7 пункта), като инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към запазване или незначително намаление, в резултат на което балансовият показател се понижава с 0,9 пункта.
През януари потребителите посочват, че имат известни намерения за извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца. Последната анкета обаче отчита лек спад на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и нагласата на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-резервирани.
Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.