Над 4,5 млн. туристи са пренощували в местата за настаняване в България през 2020 година. От тях над 3,3 млн. са българи, а чужденците са над 1,2 млн. Това показват данните от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ), съобщават от Министерството на туризма.
През миналата година са регистрирани над 400 хил. румънски туристи в местата за настаняване, а броят на гостите от Германия е под 100 хил. На трето място по брой посетители се нарежда Полша с над 85 хил. туристи.
Водещите 10 дестинации в България за цялата минала година са общините Созопол, Приморско, Несебър, Варна, София, Банско, Велинград, Балчик, Самоков и Пловдив. Най-посещавана е община Несебър, която е посрещнала около половин милион туристи през миналата година.
Загубите от вътрешен и входящ туризъм възлизат на около 4,2 млрд. лева по данни от НСИ и БНБ за първите 9 месеца от 2020 г. Очакванията са те да нараснат поради малкия брой туристически пътувания в края на годината. Не е изключено загубите от вътрешен и входящ туризъм да надхвърлят 5 млрд. лева за цялата година, като все още предстои да бъде публикувана окончателната статистика, каза министърът на туризма Марияна Николова.
За област Бургас вицепремиерът коментира, че малко под 1,1 млн. са пренощували в места за настаняване през 2020 г. по данни от ЕСТИ. От тях над 750 хиляди са българи, повече от 123 хиляди са румънски граждани, а над 55 хиляди са полските гости. Посетителите от Германия са над 33 хиляди, чешките и украинските туристи са съответно повече от 26 хиляди и над 21 хиляди.
Очаква се това лято 6 400 чартърни полета да пристигнат на Летище Бургас. Нашата цел е да наложим България като целогодишна туристическа дестинация, а област Бургас дава възможност за различни нишови туристически пътувания, каза още Николова.
Предстои да се открие туристическо представителство във Варшава. „Амбицията ни е да привлечем повече туристи от Полша. Надявам се да открием такива приоритетни представителства и в други държави“, каза още тя.
По искане на бранша Министерството на туризма е изготвило специализирана рекламна кампания за руския и немския пазар. Имаме много заявки от Русия, включително и от собствениците на имоти, посочи Николова.
По думите й в момента зимните ни курорти са пълни на 40%, а СПА дестинациите са резервирани на 100%.