Когато една регулация се анонсира за определен бизнес, нейната цел е да разреши възникването на даден проблем в този бизнес, а такъв в сферата на доставка на храна от разстояние няма. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването "Бизнес старт" Иво Апостолов, мениджър на онлайн супермаркет Shop.gladen.bg - партньор на хипермаркети HIT Max.
"Новата наредба за специфичните изисквания при търговия с храни от разстояние не само съдържа голяма част от регулациите, които съществуват и в момента, но въвежда и нови, които допълнително ще спънат бизнеса за доставка на храни", заяви той.
Като примери за допълнителни свръхрегулации Иво Апостолов посочи изискването всеки един доставчик да притежава лична здравна книжка, специфична номерация на превозните средства за доставка или на самите кутии, когато храната не е доставяна чрез автомобили, а чрез велосипеди и мотопеди.
"Търговията с доставка на храна от разстояние достатъчно добре се саморегулира като бизнес и за нас е напълно неясна причината за въвеждането на Наредбата. Нашият сектор никога не е бил обект на проверка от Българската агенция по безопасност на храните, посочи Апостолов и подчерта, че никога продуктите не са представлявали здравен риск, нито е имало инциденти с алергени.
Във връзка с втората блокада в страната и нейното отражение върху бранша мениджърът на Shop.gladen.bg посочи, че мерките нямат пряко отражение.
"Мерките нямаха пряк ефект - хората така или иначе бяха ограничили контактите си и пазаруването. Ръстът на заразените от октомври катализира и ръстът на търговията с храни, като нашата компания продължава да спазва всички строги хигиени стандарти, включително плащане с карта на ПОС терминал при доставка, който е и най-предпочитаният метод на разплащане", коментира той.
Иво Апостолов засегна и темата за забраната на ЕС за използване на найлонови торбички до 2025 г. и пресметна, че разликата в цената за самия търговец между найлоновата торбичка и нейната екосъобразна алтернатива може да варира от 8 до 12 пъти.
"Преминаването към този модел не обхваща само разликата в цената, която под една или друга форма ще бъде прехвърлена на крайния потребител. Нужни са и сериозни инвестиции в софтуер, който да изчислява на база поръчаните продукти колко торбички биха били нужни", обясни той.
Според него тази промяна би довела до преструктуриране на работния процес.
Какви са новите изисквания на ЕС при търговията с храни от разстояние? Има ли засилено търсене на храна за вкъщи?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.