След като през пролетта на миналата година, в началото на пандемията, държавата задължи търговските вериги с 10 и повече търговски обекта в страната да предлагат регионална продукция, а търговците остро се противопоставиха, в началото на 2021 г. търговците на храни по своя инициатива се ангажират с конкретни мерки в подкрепа на българските производители.
На 31 декември 2020 г. членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) - Billa, Lidl, Kaufland, Фантастико и ПроМаркет, подписаха „Меморандум за приемане и изпълнение на общи мерки в подкрепа на българските производители и създаване на възможности за реализация на техни продукти чрез магазините на търговците на дребно на храни и хранителни продукти, опериращи на територията на Република България“. Това съобщават от Сдружението за модерна търговия.
Припомняме, че решението на правителството от април беше свързано с осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини.
Меморандумът предвижда следните мерки, които компаниите се ангажират да прилагат:
Осигуряване на площи в търговските обекти за българските продукти
Всяка от компаниите ще осигури в своите магазини място за продажба на стоки с български произход и/или произведени от български производители, включително средни и малки регионални производители. Продуктите ще бъдат разполагани в супермаркетите съобразно техния вид (млечни продукти, месни продукти, яйца и др.) и характер (сезонност при плодове и зеленчуци и др.).
Маркетингова подкрепа за по-разпознаваеми български продукти
Ще бъде осигурено подходящо обозначаване на хранителните стоки с български произход, за да могат потребителите по-лесно да разпознават родните продукти. Търговците ще инвестират в допълнително маркетингово позициониране на отделни продукти на български национални и регионални производители.
Предоставяне на място за фермерски пазари и събития на производители
Ще се провеждат фермерски пазари и други събития, чрез които средни и малки български производители ще могат да продават продукцията си, отговаряща на всички нормативни изисквания и при спазване на мерките за безопасност. Търговците ще осъществяват маркетингова комуникация за всяко отделно събитие, за да привличат максимален брой потребители.
Обучения за малки и средни регионални производители и подпомагане при сертифициране на бизнеса им
Търговските вериги се ангажират да положат усилия за обучения на малки и средни регионални производители. Обученията ще включват запознаване с изискванията за организиране и планиране на производството, за съхранението и пакетажа, контрола на качеството на продукцията и логистиката на доставките, съобразно изискванията на големите търговски вериги.
Специално внимание ще се обръща на възможностите за сертифициране, когато производителите имат желание и капацитет да развият бизнеса си. За провеждането на обученията членовете на СМТ очакват съдействие от страна на Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) и Българската агенция по безопасност на храните.
По-бързо разплащане с производителите и срещи за договаряне на условия
Подписалите меморандума търговци са готови да договарят по-кратки срокове за плащане на продукти, доставени от средни и малки регионални производители. Така ще бъдат осигурени по-бързо ликвидни средства за производителите и те ще могат да планират по-добре бизнеса си. Компаниите ще осъществяват индивидуални преговори за определяне на търговски условия - цени, количества, качество, срокове и др.
Участие в работни групи относно предизвикателствата в земеделския сектор
Компаниите са готови да участват в работни групи, включително и такива към Националния съвет по храните към МЗХГ, за да подпомогнат българските производители чрез идеи, основани на опита от успешните им бизнес модели. Целта е да се намират решения и да да се изработи механизъм, координиран от МЗХГ, който да насърчава различни форми на законосъобразно сдружаване на производителите, за да отговорят на количествените и сертификационни изисквания на търговците в полза на българския потребител и на устойчивото развитие на българския производител.
Мерките ще се прилагат съобразно спецификите на бизнес модела на ритейлърите
Billa, Lidl, Kaufland, Фантастико и ПроМаркет ще прилагат приетите в меморандума мерки при пълно запазване на икономическата си самостоятелност и независимост. Компаниите ще се ръководят от спецификите на бизнес модела, по който функционира всяка от тях, и от изискванията и регулациите на националното и европейско право, при съблюдаване на нормите и принципите на конкурентното право, свободното движение на стоки и правото за защита на потребителите. Всеки търговец, страна по меморандума, определя изцяло автономно цялостната си политика по отношение на предлагането на продукти с български произход.
Срокът на действие на меморандума е до 31 декември 2021 г., като при необходимост може да бъде удължен. Инициативата е отворена за присъединяване на всеки търговец на храни, който приема и се ангажира да спазва заложените мерки.
В началото на април, когато започна кризата с коронавируса, а с това и паниката около евентуален недостиг на хранителни продукти по магазините, министърът на земеделието и храните Десислава Танева настоя за пряк достъп на местните производители до търговските вериги.
Беше решено търговските обекти, които са част от вериги от магазини, да са длъжни да предлагат българска продукция на местни (регионални) производители в обектите си.
Парламентът въведе и санкции за търговските вериги при отказ да продават български храни и даде право на правителството да въвежда временни мерки за защита на българското производство. За нарушители имуществената санкция е в размер от 15 - 25 хиляди лева, а при повторно нарушение - от 30 до 50 хиляди лева. Глобите касаят вериги от магазини с 10 или повече обекта на територията на цялата страна.
Търговците от своя страна обвиниха земеделското министерство в груба намеса в бизнеса.
Сдружението за модерна търговия (СМТ) обяви, че Министерството на земеделието, храните и горите ограничава свободната търговия и създава хаос на пазара чрез поредица от решения „на парче“. Според търговците измененията са довели до груба намеса в дейността на търговските вериги.