Макар и не като част от единна информационна система издаването на електронни рецепти у нас вече функционира - от издаването при личните лекари до изпълнението в аптеката.
С демонстрация пред журналисти заместник-министърът на здравеопазването Жени Начева показа как функционира платформата. Основен елемент при нея е т.нар облак, в който се завеждат данните на пациента от лекаря. Когато пациентът отиде в аптеката, или дава 12-цифрен код и ЕГН, или само ЕГН и дата на издаване, а фармацевтите получават достъп до информацията за изписаните лекарства, съобщава bTV.
Модулът е разработен от „Информационно обслужване“ и сега софтуерните фирми трябва да направят връзка с него – по същия начин, както с електронното направление за диагностични изследвания, което вече се издава от личните лекари.
За специалистите, които поддържат софтуера на лекарите и фармацевтите, е даден "ключ", с който те предстои да настроят системите им за работа с електронните рецепти. Крайният срок за това е 1 май 2021 г., а дотогава ще се ползват и традиционните хартиени рецепти.
Е-рецептата работи в 5 аптечни вериги, като с модула имат връзка продуктите на две от софтуерните компании.
"За издаване на електронна рецепта пациентът трябва да посети личния си лекар, добави Начева. Изключение за посещение ще се прави за болните от COVID-19", каза още тя, цитирана от БТА.
"Практиките на други европейски държави показват, че електронното управление улеснява достъпа, както и показва какви дейности и лекарства са изписани на всеки пациент. Няма да се откажем от електронното управление", подчерта Жени Начева и обясни, че, когато електронните рецепти се отчитат в НЗОК, минават през същите форми на предварителен контрол, през какъвто преминават и хартиените рецепти.
Подготвени са стикери, които ще бъдат раздадени на медицински лаборатории, диагностично-консултативни центрове и аптеки, даващи информация на пациентите, че работят по електронен начин.
От началото на декември личните лекари вече имат законова и техническа възможност да издават електронно направление за безплатен PCR тест при най-малко два симптома на заболяването.
Министърът на здравеопазването Костадин Ангелов каза миналата седмица, че все още съществува проблем с включването на всички общопрактикуващи лекари към системата, но е въпрос на време това да стане. По думите му проблемът не е софтуерен, а организационен. До края на годината и електронната рецепта също ще бъде въведена в действие, заяви министърът и допълни, че процесът по синхронизиране ще е малко по-сложен, тъй като ползватели са личните лекари и всички аптеки, което по думите му е голямо предизвикателство.