fallback

Сметната палата ще провери изграждането на тол системата

Милиардите приходи от тол системата се оказаха мираж, коментираха от БСП по време на дебат в Народното събрание

13:40 | 18.12.20 г.

Сметната палата ще одитира тол системата от началото на нейното проектиране до 2020 година. Това решиха народните представители след разискване за събираните пътни такси.

Предложението за дискусия и решението за проверката на одиторите беше направено от депутатите от БСП. В дискусията преди гласуването един от вносителите Георги Свиленски коментира, че обещаваните милиарди от тол системата, с които да се ремонтират пътищата, се оказаха мираж, а приходите не са достатъчни дори да бъдат покрити разходите за изграждането на системата.

БСП отбелязва, че собствениците на автомобили са платили два пъти повече от автобусите и камионите, които всъщност са по-големи разрушители на пътната мрежа. Приходите от тол такси от 1 януари до 8 декември 2020 година са в размер на 103 млн. лева, а заложените приходи са в размер на 450 млн. лева за тази година. В същото време приходите от продажбата на електронни винетки са 258 млн. лева.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обаче отбеляза, че причината за по-малко от очакваните приходи е коронакризата. Данните на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сочат, че приходите от тол такси са с 6% повече спрямо приходите от продадени винетки за моторни превозни средства над 3,5 тона през 2019 година.

Според министъра електронната система е превенция на сивата икономика и са декларирани повече курсове, което води до ръст на внесените данъци и равнопоставеност между превозвачите.

Аврамова коментира още, че всяка реформа се случва бавно. "Не беше далеч времето, когато лепяхме винетки по стъклата на автомобилите си, а сега ги купуваме чрез телефона си", каза тя.

От БСП заявиха още, че правителството реално е дало на концесия управлението на тол системата, защото няма капацитет за управлението ѝ. По тази причина и се подготвя нов договор с австрийската компания "Капш" за управление на системата за още 5 години на стойност 141 млн. лева.

Този договор е нормален процес по отношение на поддръжката на една система, заяви депутатът от ГЕРБ Младен Шишков. Според него е нужно време за прехвърляне на ноу-хау на системата и тя да бъде управлявана от държавата.

Депутатът уточни още, че системата е една от най-модерните в Европа и света, а в същото време изграждането и поддръжката им е една от най-евтините.

По отношение на бъдещето на тол системата се очаква разширяване на обхвата и включване на нови пътни участъци. Това става в преговори с транспортните компании, обясни още Петя Аврамова. Тя допълни, че разширението се забавя на фона на пандемията от коронавируса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:48 | 13.09.22 г.
fallback