fallback

Даренията в България намаляват до под 99 млн. лв. през 2019 г.

Фондациите и компаниите са влагали най-много средства в образование и наука, а физическите лица - в социални каузи

11:38 | 03.12.20 г.

Годината преди пандемията от COVID-19 е белязана от пореден спад в дарителската активност в България. През 2019 г. фондации, компании, еднолични търговци и физически лица са дарили общо 98,9 млн. лв. или с 1,2 млн. лв. по-малко, отколкото през 2018 г. Това показва годишният анализ* на Българския дарителски форум за благотворителността през 2019 г.

За пета поредна година фондациите запазват водещото си място сред дарителите у нас с над 45,6 млн. лв. През 2019 г. делът на даренията от фондации е 46%, следван от този на компаниите - 42%.

През миналата година даренията от компании отбелязват ръст от 5 млн. лв. и надхвърлят 41,7 млн. лв. Намалява обаче броят на фирмите дарители.

И фондациите, и компаниите влагат най-много безвъзмездни средства в образование и наука. За разлика от тях индивидуалните дарители отделят от парите си най-вече за социални каузи. Ръст се наблюдава при даряването за каузи, свързани със закрила на животни и опазване на околната среда. 

Една пета от включените в проучването фондации отбелязват, че даряват в полза на деца и млади хора в сферата на образованието и науките. Спрямо предходната 2018 г. се наблюдава леко пренареждане на следващите по дарителски интерес сфери за подкрепа: повече фондации са подкрепили проекти в социалната сфера, по-голям приоритет за подкрепа се дава и на „Гражданско участие“.

Запазва се начинът, по който фондациите предоставят подкрепа. Сред най-предпочитаните програмни механизми са: финансиране на проекти, стипендии за ученици и студенти, договаряне на партньорство за съвместно изпълнение на обща инициатива или проект.

Спрямо 2018 г. се регистрира ръст от 14% на дарените от компаниите средства. Броят на компаниите, декларирали дарения през 2019 г., е с 6% по-малък спрямо предходната година. Компаниите приоритетно подкрепят развитието на деца и млади хора, като инвестират в сферите „Образование и наука“ и „Социална подкрепа“. На следващо място са каузите, свързани с опазване на околната среда.

Корпоративните дарения през 2019 г. запазиха своя „предпазлив“ характер. Компаниите продължиха да подкрепят каузи, за чиито смисъл обществото е единно. Запазени са дългосрочни партньорства с граждански организации, съвместно с които се цели устойчиво развитие на практики в образователната и социална сфера.

През 2019 г. дарените от физически лица средства са с 3 млн. лева повече спрямо предходната 2018 г. и надхвърлят 11,2 млн. лева. Запазва се тенденцията хората да подкрепят и даряват финансови средства, труд, стоки и други материални ресурси за различни каузи.

През 2019 г. нараства делът на дарявалите за социални каузи (61%), като подкрепата за здравни каузи леко отстъпва (42% при 67% през 2018 г.). Каузи, свързани със закрила на животни и околна среда, бележат ръст в привличането на дарителски средства.

През изминалата година има ръст на даряваните суми: значително се увеличава броят на даренията над 100 лв. (7% увеличение) за сметка на даренията между 5 лв. и 50 лв. (11% по-малко). Нараства делът на онлайн даренията (6% увеличение), даренията по банкова сметка, както и закупуването на продукт в подкрепа на конкретна кауза.

Запазва се тенденцията най-силният мотив  на хората да даряват да е желанието да помогнат, макар и с малки суми, както и личното отношение към избраната кауза.

Данъчните облекчения продължават да не са сред стимулите за дарителство. Изключително малка част от дарявалите са декларирали дарението си, а основни аргументи това да не се прави продължават да са спонтанността на даренията и незаинтересованост от възможността за данъчни облекчения поради незначителния им финансов ефект. Дарителството все още продължава да е инцидентно, като реакция на конкретни проблеми, а не редовен ангажимент към дългосрочно подкрепяна кауза, посочва се в анализа.

През миналата година се наблюдава ясно изразен ръст на дарените онлайн средства през дарителски платформи. Там обичайно се публикуват кампании за лечение на физически лица (деца и възрастни), кампании в подкрепа на каузи на граждански организации, местна администрация или други неформални групи.

През 2019 г. в България се затвърждава тенденцията за отсъствие на категоричен държавен ангажимент към насърчаване на дарителството и конкретни мерки за признаване на ролята на дарителите, констатира анализът на БДФ.

*Анализът се основава на данни от Националната агенция за приходите за декларирани дарения от компании, еднолични търговци и физически лица; преглед на отчети в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, преглед на отчети на международни донорски организации. Използвани са данни и от социологическо проучване, проведено от агенция „Алфа Рисърч“ през юни 2020 г., както и от разширени въпросници до компании и фондации сред общността на дарителите в България. Включена е също информация от трите мобилни опeратора за даренията с обаждане и SMS, както и от отчетите на съществуващите дарителски платформи в България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:03 | 13.09.22 г.
fallback