Проект за промени в наредбата за шофьорските изпити предизвика остър дебат в бранша и закана за протести. Предвижда се въвеждането на електронен дневник за бъдещите шофьори, в който се отразяват часовете по теоретичната и практическата подготовка.
Според някои автоинструктори това ще подобри поведението на пътя, а според други въвеждането на електронната система е предпоставка за корупция.
„Електронна система за контрол ще засили качеството на курсовете“, прогнозира пред bTV Владимир Василев от Асоциация за квалификация на шофьорските курсове. По думите му електронният дневник е нещо положително и ще доведе до по-голям контрол, защото така няма да се укриват часове.
Владимир Василев обаче съобщи, че с увеличение на часовете и цената ще е по-висока. Той смята, че има усилие от страна на Министерството на транспорта да се регламентира браншът за ограничение на катастрофите.
Албена Белянова от Институт за пътна безопасност вижда възможности за корупция в новата наредба.
Тя подчерта, че заложеното в наредбата увеличение на часовете не бива да се случва, защото "ние сме една от страните в ЕС с най-голям брой часове".
Белянова е убедена, че има ред изисквания, които могат да доведат до корупционни схеми. „Например окрупняването на учебните центрове“, коментира тя.
Представителят на Института за пътна безопасност е на мнение, че въвеждането на електронният дневник не би помогнало за изпълняване на часовете, защото няма кой да контролира как се изпълнява.
„Не ясно как е разработена наредбата и от кого, изтъкна тя. - В наредбата има лобистки текстове.“
Белянкова подчерта, че наредбата не е обсъдена със заинтересованите страни.