Фондацията за образователна трансформация изгражда нов образователен модел - вид прототип на това, в което трябва да се превърне държавното българско училище в бъдеще. Този процес никак не е лесен и е преди всичко свързан с промяната на самите нас като участници в него, коментира Явор Джонев, председател на Фондацията за образователна трансформация, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
"Имаме собствени измерители, различни от националното външно оценяване, защото нашите цели са различни. Имаме специален методически център, който изгражда система за измерване и изследване, която съпоставя постиженията спрямо целевия компетентностен модел. Не дава на учениците оценки от 2 до 6, а дава обратна връзка, която им помага да подобрят собственото си учене - показва къде конкретно са им слабите и силните страни, на какво може да се стъпи, за да се продължи по-напред".
Джонев подчерта, че реформата на системата за оценяване е един от елементите на общата образователна реформа.
"В момента в училища губим голяма част от времето на децата, защото уменията и знанията, колкото и добре да са изградени, не са свързани с живота и с реалността", коментира още той.
Според него вече започва да има всеобщо разбиране, че дигитализацията не е самоцел. Освен това той смята, че има осезаем процес на освобождаване на системата.
"Условно казано, просветното министерството вече не се стреми да упражнява този административен контрол върху самия процес на учене, както беше преди. И това дава възможност на учителите да поемат отговорност и да станат истински професионалисти. Когато те поемат отговорността, дори да правят грешки, когато се учат от другите - от своите колеги и от децата, тогава ще има прогрес", посочва Джонев.
Той е на мнение, че когато държавата, от една страна, задава стандарти и цели, но, от друга страна, оставя отговорността за постигането им на учителя и на ученика, това развързва ръцете и дава възможност за по-добро развитие.
По отношение на противоепидемичните мерки и ученето от вкъщи, той обясни, че ученето е интензивно социален процес, който в голяма степен се губи при дистанционното обучение.
"Може би най-добрият подход е през първите няколко седмици на учебната година да не се занимаваме с предметите, а да възстановим взаимоотношенията помежду си, да установим споразуменията в класната стая за общ процес на учене", заключва Джонев.