Създалата се извънредна ситуация във връзка с глобалното разпространение на коронавируса постави редица бизнеси от различни сектори в затруднено положение, а някои големи международни компании дори бяха принудени да обявят фалит.
На фона на това в други бизнес ниши се наблюдава значително повишаване на търсенето. В глобален мащаб производителите и търговците на матраци и продукти за сън отбелязват ръст на продажбите по време на пандемията. На какво се дължи тази тенденция - отговорите търсим в следващите редове.
Какви са причините за увеличеното търсене на продукти за сън?
На пръв поглед матраците възглавниците или леглата не изглеждат като стока от първа необходимост, каквито са яйцата и хляба например. Но драстичните промени в ежедневния начин на живот на хората по света доведоха и да промяна на техните нужди, а също и на потребителските им навици.
Една от основните последици от разпространението на вируса е, че за определен период много хора останаха затворени по домовете си заради извънредните мерки, обявени от правителствата. Включително, много компании позволиха на служителите си да работят дистанционно и организираха работата, така че на служителите да не се налага да посещават офиса.
Всичко това доведе до положение, в което хората в продължение на месеци прекарваха огромна част от времето си вкъщи. Съответно е логично те да инвестират в такива покупки, които да им помогнат да се чувстват по-удобно и да направят дома си по-комфортен. Нов матрак, възглавница или дори цяло легло, могат да внесат значително подобрение за уюта на жилището. Още повече, че всички тези продукти могат да бъдат доставени до дома, без да се налага посещение в магазин.
В допълнение, прекарвайки повече време вкъщи, една голяма част от хората започнаха да обръщат повече внимание на мебели, които имат нужда от смяна, и дори оползотвориха престоя вкъщи като направиха освежаване или ремонт на дома.
Има още един фактор, който допълнително допринася за това потребителите да инвестират повече в матраци и продукти за сън. Промененото ежедневие и върлуващият вирус доведоха до поява на стрес и паника.
В комбинация с намалената физическа активност при много хора се появиха проблеми със съня, изразяващи се в трудно заспиване, кошмари, често събуждане и други. В желанието си да се справят с тези неприятни проблеми, потребителите насочват вниманието си към продукти, които да им помогнат да повишат качеството си на сън - матраци, топ матраци, възглавници. Наличието на тази тенденция потвърждава и един от големите български производители на матраци - Mattro.
Повишава ли се търсенето на матраци и у нас?
В периода на извънредното положени отбелязват ръст на онлайн поръчките на матраци от Интершоп - компания с дългогодишен опит в продажбата на матраци и продукти за сън на българския пазар. Управителят на компанията Димитър Стоичков споделя по темата:
“Действително търсенето на продукти за сън като матраци, топ матраци, аксесоари и легла се е увеличило по време на пандемията почти два пъти. В крайна сметка на хората им остана време да се замислят малко повече за себе си и за собствения си комфорт. Като цяло търсенето на продукти за сън в България не се е увеличило драстично. Увеличението е може би не повече от 2-3 % по наш анализ. По-скоро увеличението е значително конкретно в онлайн търговията, тъй като хората избягват ходенето по магазини, пробване и тестване. Още един много важен фактор е, че в тази епидемична обстановка, ние като производители, за да задържим целия си екип, се наложи значително да намалим рентабилността на продуктите и да отправим атрактивни ценови предложения към потребителите, което допринесе за двойното увеличение на продажбите.”
Каква беше реакцията на производителите и търговците?
Създалите се нов условия изискаха от търговците и производителите на матраци да променят подхода си и да изградят нова стратегия, за да реализират продажби. Управителят на Интершоп ООД коментира:
“Предвид това, че очаквахме потребителите да не се движат по търговските обекти, където бяха наложени и определени ограничения, ние се възползвахме от тази ситуация и увеличихме търговския екип и то конкретно в кол центъра. Всичките ни специалисти от физическите обекти в страната бяха пренасочени към кол център. Тяхната задача беше компетентно да обясняват и да препоръчват продукти за съответния клиент. Също така, доста увеличихме бюджета, който компанията отделя за маркетинг и реклама. Целта беше да обхванем по-голяма аудитория, която да запознаем с това, че цените ни са близо 30% по-ниски от стандартните, които са били преди тази кризисна ситуация".
И допълва: “Относно конкуренцията може да кажем, че по-силните играчи на пазара за матраци реагираха по сходен начин. Те също се наложи да преразгледат продуктите си, да реорганизират категориите си и да преценят какви актуални промо цени и оферти да предложат. Всички усетиха раздвижването онлайн, тъй като хората спряха да посещават физическите обекти. Конкурентно предимство имаха тези фирми, които имат възможност да произвеждат и да създават нови модели матраци, с които реално да предлагат по-атрактивни решения и модели на пазара. За фирмите, които нямат собствена линия и препродават продукти, това не беше съвсем възможно, тъй като те се съобразяват с производителите. “
Добрата новина за потребителите, които търсят подобен тип продукти, е, че високата конкуренция в сектор позволява те да се сдобият в комфортен и висококачествен матрак на по-достъпна цена.