В бюджета на България има буфери приблизително за около 4 млрд. лв., категоричен е финансистът Любомир Дацов, бивш заместник-министър на финансите, в интервю за БНР.
„Превишението на бюджета продължава да е около 1,6 милиарда, тоест ние дори не сме стигнали до нулата, тъй че в момента правителството разполага с огромна гъвкавост и достатъчно средства, за да въздейства на кризата, но не го прави. Това е основният проблем“, посочи експертът.
По неговите думи много от нещата, които в момента се обявяват от правителството, са били предварително предвидени в бюджета на страната.
„Малко се обърквам в мерките на държавата, засипва ни много информация, дават се пресконференции, но много от тези неща са вече или предвидени в бюджета, или преди това обявени като мерки и просто идва времето, когато трябва практически нещо да започне да се прави. Така че се получава усещането, че се обявяват мерки на мерките и пари на парите, които, ако погледнете бюджета и реално това, което достига до фирмите и гражданите - между говоренето и реално изпълненото, има огромна разлика“, коментира Дацов.
По неговите думи засега нещата не са толкова черни, колкото изглеждат относно отражението на Covid-кризата върху икономиката и прогнозирания икономически растеж.
В България традиционно има забавяне в проявлението на кризата, тъй като тя идва от големите западни икономики, а ние като малка и силно отворена икономика зависим от външната търговия с тези държави, поясни Любомир Дацов и припомни, че при предишните кризи забавянето е било от порядъка на 7-9 месеца.
„Просто това, което се видя през последните няколко месеца, беше проявление чисто вътрешно, тоест без отражение, значително, и развитие на взаимоотношенията с външните икономики.“
Българското правителство няма адекватна оценка за ситуацията, подчерта Любомир Дацов.
"Ако вземем последните мерки, които бяха обявени, че се дават допълнителни пари, от онзи ден - те бяха така обявени, че човек остава с впечатление, че това са допълнителни пари. Аз като гледам разбивката на тези мерки, не съм съвсем сигурен, че това е така. Защото например парите, които се дават за ремонт на 160 училища, в момента ако погледнете, параграф 20 от бюджета предвижда още от миналата година, че в рамките на следващите 3 години трябва да бъдат заделени около 210 милиона, по 70 милиона годишно, но това означава, че цялата програма от 210 милиона в момента се търгува за ремонт на училища и изграждане на нови детски градини. Тоест това допълнителни пари ли са или са пари, които се освобождават в рамките на тази програма текущо? Същото нещо е за обявената покупка на нови линейки за спешна помощ“, изтъкна финансистът.
Според Дацов е трудно да се разграничи пропагандата от ефекта, който се получава.
„Към момента в бюджета някакви ефекти от тези допълнително раздавани пари не може да се видят. В Закона за държавния бюджет е предвидено средно около 7% от разходите на бюджета да бъдат по-големи, отколкото миналата година. Към момента тези разходи са около 3,3%. Тоест темпът на изменение е два пъти по-нисък, отколкото оригинално е предвидено с държавния бюджет. Харчи се в момента по-малко. Ако погледнете капиталовите разходи – няма нещо по-различно от миналата година“, отбеляза още бившият зам.-министър на финансите.