fallback

Е. Димитров: Строителството на пътя в парк „Централен балкан“ е законно

Пътят е основен за местността, изровен е, заради което преминаващите МПС по него излизат встрани от трасето и нарушават местообитания, обяснява екоминистърът

15:41 | 31.07.20 г.
Автор - снимка
Редактор

Строителството в национален парк „Централен балкан“, за което сигнализираха граждани, не нарушава законодателството за защитените зони. Това отговаря министърът на околната среда и водите Емил Димитров на въпрос на депутатите от „БСП за България“ Валентина Найденова и Милко Недялков.

Въпросът и отговорът са публикувани на сайта на Народното събрание.

Припомняме, че туристи в Стара планина, в района на х. Дерменка и Беклемето, публикуваха в социалните мрежи снимки на строителна техника на път в националния парк. Оказа се, че дейностите са по проект за възстановяване на планинските местообитания, финансиран с европейски средства по програма „Околна среда“. Има и проект за ремонт и възстановяване на пътя.

В отговора си до депутатите Димитров посочва, че пътят, на който работи строителната техника, попада в „Инфраструктурна зона“ съгласно плана за управление на националния парк, и ремонтите и поддръжката са допустими строителни дейности. По думите му няма въведена забрана за използването на строителна техника при извършването на такива допустими ремонти.

Министърът допълва, че пътят е включен в категорията „пътища със свободен достъп“ в парка, т.е. оттам могат да преминават МПС без съгласуване с дирекцията на парка „Централен Балкан“.

„Посоченият път е сред антропогенно натоварените. Същият осигурява достъп до заслон Орлово гнездо и х. Дерменка и  голяма територия на парка. Пътят е от съществено значение за изпълнение на управленските дела на парковата администрация. Полза се от голям брой туристи. Дава възможност за достъп на противопожарна техника до силно пожароопасен район – високопланински пасища и резерват „Стенето“, посочва екоминистърът в отговора си.

Заради натоварването на пътя се наблюдава изравяне на трасето и някои посетители излизат извън него, за да преодолеят нарушените участъци. Засилена е и опасността от ерозия в резултат на нерегламентирано навлизане на високопроходими МПС. Увеличават се увредените от ерозия площи в природни местообитания, силно ерозирали са и алтернативни маршрути, някои от които е трудно да бъдат възстановени дори след прекратяване на преминаването по тях, допълва той.

Емил Димитров обяснява, че с дейностите по проекта се възстановяват увредените участъци на целевите местообитания, граничещи с пътя, като се ограничи нерегламентираното движение на МПС извън пътното трасе с ограничителни съоръжения, които също са допустими съгласно плана за управление на националния парк.

По проекта има и други дейности, с които ще се възстановяват нарушени местообитания, включително се предвижда поставяне на електропастири, за да се ограничи достъпа на животни извън определените пасища. Ще се обозначат и по-ясно границите на парка и на резерватите в него.

Предвидено е и разработване на мобилно приложение с информация за туристически маршрути, посетителски обекти, местообитания, видове и т.н.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:46 | 13.09.22 г.
fallback