Сдружението за модерна търговия (СМТ)* обяви днес, че Министерството на земеделието, храните и горите ограничава свободната търговия и създава хаос на пазара чрез поредица от решения „на парче“.
Според търговците само за месец и половина Постановление № 70 на Министерския съвет от 2020 г. е било променено два пъти, а измененията са довели до груба намеса в дейността на търговските вериги. „В същото време несъобразените текстове на Закона за управление на агрохранителната верига, както и инструкцията на БАБХ за допълнителни пестицидни проверки на вносните плодове и зеленчуци водят до липсващи стоки по борсите, повишени цени и протести“, се казва в становището на СМТ, изпратено и до медиите.
От сдружението посочват, че една от последните поправки предвижда 90% от площта за излагане на някои млечни продукти (кисело мляко, заквасена сметана, пастьоризирано прясно мляко, бели саламурени сирена, цедено мляко, катък, кашкавал, извара и кефир) да бъде за продукти, произведени от български производители от 100% сурово мляко. „В момента при някои от изброените млечни продукти предлагането е дори над 90%, при други е под този процент, а количествата се определят единствено на базата на потребителското търсене. Както беше ясно заявено и на съвместния брифинг с министър Танева на 14 април, търговските вериги се обявяват за защита на българската суровина, но са категорично против намесата в продуктовата политика и разпределението на търговските площи и всяка форма на ограничаване на свободата на търговците на дребно да избират своя асортимент, осигурявайки търсените от потребителите стоки“, категорични са от СМТ.
„Остават неизразени докрай и притесненията за произволно задържане на камиони със стока, която се изхвърля след чакането на пробите от лабораториите на БАБХ – срещу това протестират вносители на плодове и зеленчуци от различни региони на страната, които в този случай удобно биват квалифицирани генерално като „сив сектор“, за да се обясни мярката“, казват от сдружението.
Сериозно напрежение в сектора предизвикват и несъобразените текстове на Закона за управление на агрохранителната верига, смятайки я за незаконосъобразна.
От СМТ дават и конкретни примери. В позицията на търгоците е цитирана кампания на BILLA България в подкрепа на родните продукти. „От българското по-хубаво няма“ предлага свежи плодове и зеленчуци, произведени в над 150 градини, лозя и оранжерии в цялата страна. Kaufland България представи първата си собствена линия продукти от изцяло български производители „Брей!“, развива и фермерски щандове с почти 100 регионални продукта от над 20 малки мандри и семейни ферми. Регионалните продукти от 26 региона на страната са обозначен с кафяво сърце „От нашия регион“. 80% от производителите и доставчиците на плодове и зеленчуци, които веригата предлага, са български, и води разговори с още 280 нови доставчици.
Наред с реализиран износ на български продукти за над 40 млн. лв. за 2019 Lidl България разшири асортимента си с нови 92 български продукта, проведе редица търговски акции с регионални продукти в различни стокови групи и стартира цялостна кампания „Любимото идва при нас от цяла България“, уточняват от СМТ. Веригата магазини T MARKET стартира кампанията си “Избери България”. 100% българско телешко и 100% свинско месо, над 80% свежи български храни и голямо разнообразие от български доставчици на млечни продукти са само част от дългогодишната инвестиция на веригата в българското. “Наше си е” е основното послание на кампанията, с което се отбелязва мястото на българските продукти и дали стоката е регионална. На щандовете на Фантастико пък могат да бъдат открити млечни продукти от над 50 български марки, като100% от предлаганото пилешко месо, 99% от телешкото и почти цялото свинско месо са български, уточняват търговците.
Investor.bg изпрати запитване до земеделското министерство и очаква отговор.
*В Сдружението за модерна търговия членуват 11 от водещите търговски вериги в България: "Аванти 777", "Билла България”, „Ван Холдинг“ ("Фантастико"), „Дайхман търговия с обувки", "дм България", “Доверие - Брико” ("Мосю Бриколаж"), "Кауфланд България” , "Лидл България” , “Максима България” ("Т Маркет"), "Промаркет" и "Хиполенд".