fallback

Руските туристи в България за лято 2020 остават под въпрос

Страната ни изостава спрямо средиземноморските конкуренти за руския пазар, твърди изпълнителният директор на Асоциацията на туроператорите в Русия

16:24 | 03.06.20 г.

Туроператорите в България, които работят с руския пазар, са в очакване на информация кога ще започнат първите пътувания към България. Дали ще има руски туристи остава неясно, след като руският премиер Михаил Мишустин посъветва сънародниците си да се въздържат от пътувания в чужбина през това лято.

Около 300 хиляди руснаци имат собственост у нас и независимо, че не са клиенти в хотелите, оставят доста средства в икономиката като ползватели на различни услуги.

Галин Георгиев, управител на един от големите туроператори, които водят руски туристи у нас, заяви, че няма хоризонт за отваряне на руските граници и е трудно да се прогнозира кога ще дойдат туристите от Русия. "Трябва да изчакаме юни, за да видим индикации дали до края на лятото ще отворят границите… Първи ще бъдат собствениците на жилища у нас“, каза той, цитиран от БНР.  По отношение на руския пазар разговори се водят на ниво министри и на ниво туроператори, посочи в парламентарната комисия по икономическа политика и туризъм ресорният министър Николина Ангелкова. "Руският пазар е изключително важен за нас, там сме в непрекъсната координация. Зависи от решението им кога ще отворят границите си. В момента е ключова част от нашата работа - организиран туризъм", каза Ангелкова. Тя посочи, че обстановката в момента е сложна и динамична. Майа Ломидзе, изпълнителен директор на Асоциацията на туроператорите в Русия казва, че засега не се променя нищо за руските туроператори.

"Нямаме преки авиовръзки. Много страни все още не са се отворили. Засега и Русия не обявява кога ще отвори границите си. Изявлението на министър-председателя създава усещането, че вероятно няма да бъдат възстановени скоро преките транспортни връзки с чужбина", изтъкна тя в интервю за националното радио. По данни на асоциацията няколко десетки хиляди руснаци имат резервации за летни почивки в България.

„Тези хора чакат да се реши какво ще стане с техните пътувания. Или трябва да им бъдат върнати парите, или ще могат да пътуват по-късно. Кога точно - тази година или може би следващата, това е големият въпрос в момента. Засега няма ясен отговор нито за туристите, нито за туристическата индустрия“, коментира Ломидзе. Тя посочи, че страната ни си остава сред 10-те най-посещавани, но подчерта, че България изостава на силно конкурентния средиземноморски пазар. В България е скъпо заради това, че еврото в Русия е скъпо. На места пък цената не отговаряла на качеството на обслужване, каза тя.

България все още не е готова да предложи на руския пазар изцяло нов продукт, така че да не разчита на спомените от съветско време, коментира още Майа Ломидзе.

"Правят се опити за представяне на България като лечебно-оздравителна, балнео и СПА дестинация. Темата ще бъде много актуална в поствирусния период, посочи тя и допълни, че конкуренцията на руския пазар в този сегмент е много силна. Най-големият конкурент на България са самите руски курорти. България вече се позиционира с този балнеоложки продукт и мисля, че интересът към подобни предложения сега ще бъде по-голям, отколкото миналата година", каза Майа Ломидзе.

По думите й традиционно България се възприема като страна за хубава, спокойна и сигурна семейна почивка, за детски лагери, място с вкусна и здравословна храна и с дружелюбно население. Всичко това е много важно за руските туристи и за руския пазар.

„За да се промени имиджът на България като място, където можеш да отидеш с младежка компания, да наемеш автомобил и да обиколиш невероятно красивите места, да преживееш някакво приключение или да се лекуваш, трябва да се работи не само един сезон. Ще са необходими 3-4 години планомерна работа, за да се появят у потребителите нови представи и нова мотивация за пътуване в България. За целта, разбира се, са необходими средства, много голямо желание и креативност. Мисля, че всичко това е налице в България“, коментира тя.

По нейно мнение щеше да има интерес и към зимните почивки в България, ако цените на полетите не бяха неадекватно високи. Няма абсолютно никаква подкрепа за бизнеса. Много пъти сме говорили, но засега нищо не се прави, отбеляза Ломидзе. И напомни, че България е в силно конкурентна среда на руския пазар.

„Всички средиземноморски страни са конкуренти на България. Туристическият поток там расте, а в България намалява през последните години. Именно заради несъответствието цена-качество. Нашите чуждестранни партньори задържаха цените, осъзнавайки, че еврото поскъпва и че руският пазар е важен, а в България цената се увеличаваше. Има върху какво да се работи, но все пак България си остава сред 10-те най-посещавани страни на руския пазар“, препоръча директорът на Асоциацията на туроператорите в Русия.

На въпрос за допълнително облекчаване на процедурата за издаване на туристически визи тя коментира: „Най-добре би било изобщо да няма визи, но трябва да гледаме реално на нещата. Визите за деца станаха безплатни. Не зная какво още може да се направи. България да влезе най-накрая в Шенген! Ако говорим за промени, то трябва да изискваме това, което е реално и се вписва в законодателната база. Не е възможно да се отменят визите, не е възможно да станат безплатни, защото това противоречи на изискванията на Евросъюза. Какъв е смисълът да говорим за това. Нямаме прецедент, а България като държава има своите интереси. Ако по правилата на Евросъюза може да се направи нещо като кипърската про-виза, то би било направо супер“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:41 | 14.09.22 г.
fallback