Проучване на "София тех парк" показва, че над 80% от компаниите в парка са засегнати от пандемията COVID-19. Немалко фирми, част от екосистемата на научно-технологичния парк, споделят, че се намират в затруднено финансово положение. Това съобщи на сайта си първият научно-технологичен парк в България.
Резултатите са обобщени след серия от онлайн срещи с компаниите. Инициативата е част от усилията на дружеството в посока подкрепа на иновативните и технологични фирми, които развиват свои проекти на територията на парка.
От тях се разбира, че повече от половината компании, част от Инкубатора на "София Тех Парк", са предприели мерки за ограничаване на разходите си, за оптимизиране на работата си и търсене на нови възможности за запазване на нивата на развитието си.
В "София тех парк" отчитат неблагоприятните финансови затруднения, настъпили в резултат на пандемичната обстановка на COVID -19 и променената икономическа ситуация в национален и световен мащаб, пред които е изправено всяко едно от малките и средните предприятия. За да запази добрите си взаимоотношения с партньори и участници от стартъп средата, дружеството планира мерки за финансови облекчения, както и за консултиране на членовете на екосистемата в парка.
Целта е в партньорство с бизнес общността и ръководството на парка да се изработи модел, който да е подходящ и в подкрепа на предприемачите.
Според анализа от проведените онлайн срещи, са диференцирани особености на общото финансово състояние на бизнеса в зависимост от предмета на дейност.
Компаниите с производство посочват, че е намалял обемът от поръчки или тотално е замразена производствена база. Причината за това са спрени или забавени доставки за период по-дълъг от един месец, което забавя целия им производствен процес.
Но IT компаниите отчитат, че има частично увеличаване на обема от работа, както и по отношение на участието в различни проекти именно във връзка с предотвратяване на разпространението на COVID-19.
Голяма част от иновативните фирми декларират, че в следващите шест месеца очакват спад на приходите си.
Въпреки логистичните трудности и намаляването на клиентите и продукцията или услугите, които предлагат, компаниите все пак заявяват, че се опитват да се адаптират към ситуацията и бизнес климата като се фокусират върху нови сегменти, нови продукти, развойна дейност, дигитализация на бизнеса. Те променят стратегията за продажби, като включват редица мерки, в това число и прилагане на отстъпки и други схеми за запазване на клиентите и привличане на нови.