Няма съмнение в едно - пазарът на труда е пренареден и популярното проучване Graduate Survey отново успява да го измери. За 4-а поредна година студентите споделиха мнението си и класираха компаниите с най-висок имидж като работодател в България. Тази година проучването е извънредно важно, измервайки реакциите на бизнеса у нас в средата на извънредно положение и кризата около Covid-19 и промените в мнението на студентите. Избиращите бъдещата си кариера от България и чужбина попълниха анкета от над 50 въпроса, която класира Топ 100 работодателите у нас по имидж и желание. Анкетата се използва и като източник на полезна информация за компаниите, които по този начин може да разберат какво е мнението за тях и с какво могат да привлекат амбициозната част от студентите.
Компанията с най-висок имидж като работодател тази година е представителството на популярната IT компания IBM в България. Компанията всяка година е в ТОП 10, но за първа година успява да достигне най-високата позиция. Веднага след нея се нареждат българската Софарма АД, която през изминалата година заемаше място №5, като най-желан работодател. На 3-то място се нарежда мултинационалната софтуерна компания VMWare, изкачвайки се с шест позиции нагоре през 2020 г.
„Особеното тази година е, че мнението на студентите наистина се е повлияло от реакциите на компаниите в настоящата обстановка. Ситуацията ги е накарала да се замислят за естеството на бизнеса и работата, която ще извършват при евентуалния си бъдещ работодател. Мнението на студентите доказано се е променило и се радваме, че успяхме да го измерим и предоставим на бизнеса, за да се адаптира към променената ситуация“, споделя Георги Георгиев, част от екипа на проучването Graduate Survey в България.
През 2020 г. студентите търсят повече сигурност в добре познати брандове и популярни сред клиентите фирми, като три от общо петте най-високо оценени причини за избор на работодател са свързани с възможността за развитие, обучение и растеж в компанията чрез разнообразни задачи. В ТОП 5 причини влизат още предлагането на професионално обучение и възможност за работа по разнообразни задачи.
За 4-те години, в които се провежда проучването в България, стартовата заплата и нивото на заплащане и придобивки никога не са били сред Топ 5 причините за избор на бъдещ работодател. За сметка на това възможността за обучения, кариерно израстване и работа в среда, която развива уменията на студента, винаги са заемали място в най-търсените работодатели, както обобщено, така и в разрезите по индустрии.
Как се формира мнението на студентите? Проучването измерва и по какви канали студентите добиват информация и изграждат мнението си за даден работодател:
Въпреки че за всяка компания това е строго индивидуално, обобщените данни показват, че 50,15% от студентите използват социалните мрежи за получаване на информация от компанията, 47,15% - реклами в интернет, 23,88% - приятели студенти, 22,08% черпят информация от кариерната страница на компанията, 20,98% - от служители на компанията, 20,78% - от реклами по телевизията и 19,18% - от семейство и познати. Вземайки предвид процентното разпределение на каналите, разбираме, че всъщност 3-те основни канала за формиране на мнението за желан бъдещ работодател са: Социалните мрежи, Препоръка от човек, било то близки, приятели, състуденти или служители на компанията Представянето на компанията в кариерния си сайт и реклами.
Ето и Топ 100 на най-желаните компании според имиджа им като работодател сред студентите в България и българи учещи в чужбина.
Проучването е организирано и проведено в България в периода февруари – май 2020 от ToTheTop Agency с възможност за изготвяне на индивидуални сечения за фирмите в България. В сряда очаквайте и Топ 100 за най-желаните работодатели сред работещите у нас, отново в Investor.bg
P { margin-bottom: 0.08in }
P { margin-bottom: 0.08in }