Притежателите на винетки, които не са пътували заради ограниченията, въведени с извънредното положение в България, няма да бъдат компенсирани. Това става ясно от отговор на финансовия министър Владислав Горанов на въпрос от депутата Елена Пешева от парламентарната група на Воля.
Въпросът и отговорът са публикувани на сайта на Народното събрание.
Според министъра ограничение е имало само за пътуванията с туристическа цел. Останалите пътувания – до работно място, за снабдяване със стоки от първа необходимост и за грижа за възрастни хора, са били разрешени. Не са спирани и пътуванията извън областните градове.
В отговора си до депутата Горанов посочва още, че компенсацията би представлявала дискриминация спрямо други групи ползватели на пътищата, които са заплатили такса спрямо изминатото разстояние.
Министърът цитира и данни на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, според които има сериозно намаление на закупените винетки за периода.
Данните показват, че от 13 март до 1 април 2019 г. са купени 130 166 броя годишни винетки, 15 399 месечни винетки, 2463 тримесечни винетки, 90 555 седмични и 29 451 уикенд винетки.
За същия период на тази година са купени 71 360 годишни винетки, т.е. почти два пъти по-малко спрямо същия период на миналата година. Закупените тази година месечни винетки са 988 – 15,5 пъти по-малко, тримесечните са 1587 – 1,5 пъти по-малко, седмичните са 36 192 – 2,5 пъти по-малко, а уикенд винетките са 9 140 – над три пъти по-малко.
„От направената справка е видно, че мерките влияят и на потребителите на пътя и те реагират за инцидентните пътувания“, посочва министърът в отговора си.
„Във връзка с гореизложеното, по наше мнение, не са налице обстоятелства за прилагането на мярка относно компенсация на притежателите на винетки, веднъж обосновано от факта, че не е налице пълно ограничаване на пътуванията във връзка с въведеното извънредно положение в страната, а от друга, че трудно би могло реално да се определи кръгът от лица, за които да бъде прилагана без това да доведе до процедура за дискриминиране на едни групи потребители на пътя спрямо други“, допълва той.
Горанов прехвърля също така отговорността към Министерството на регионалното развитие и благоустройството за такива мерки, тъй като то има водеща роля в поддържането на пътищата.