Търговските обекти, които са част от вериги от магазини, са длъжни да предлагат българска продукция на местни (регионални) производители в обектите си. Местата за продажба трябва да са с площ – достатъчна за излагане и продажба на съответните хранителни продукти, както и да са обозначени по подходящ начин, от който да се разбира, че предлаганите продукти са регионално производство.
Това прие като постановление Министерският съвет на видеоконферентна връзка на извънредно правителствено заседание, съобщи пресслужбата на МС.
Българската продукция на местни (регионални) производители включва мляко и млечни продукти от българско сурово мляко; риба и рибни продукти; прясно месо и яйца; пчелен мед; пресни сезонни плодове и зеленчуци, произведени от регионални производители.
Задължително изискване е млечните продукти да бъдат произведени изцяло от българско сурово мляко. Приетите изменения не изискват промяна на досегашния ред на доставки в обектите, единствената цел е да бъде дадена възможност за предлагане на местна (регионална) продукция, уточняват от МС.
За регионални производители се смятат производители или групи/организации на производители с място на осъществяване на дейността на територията на административната област, в която се намира съответният търговски обект или на територията на съседна, граничеща с нея административна област.
За административни области София-град и София-област за съседни се считат областите, граничещи със София – област, както и област Пловдив.
Производителите трябва да са регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители или да притежават обект, регистриран съгласно Закона за храните.
Приетото постановление има за цел да подкрепи малките и местни български производители и да запази поминъка им.
Местната българска продукция е по-свежа, по-прясна и по-позната, тя е част от местния бит и култура. Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат, са аргументите на министрите.
Приетата мярка се отнася за търговските обекти, представляващи вериги от магазини за самообслужване, за продажба на дребно на храни и нехранителни стоки, които имат обекти в повече от три административни области на територията на страната.
Припомняме, че от Сдружението за модерна търговия остро разкритикуваха предложението на Министерството на земеделието за повече стоки на регионални производители в търговските вериги.
Според Сдружението това би означавало компромис с качеството на предлаганата продукция и повишаване на цените. Въвеждането на 50% регионална продукция означава не само да се премахнат част от сегашните производители, но и да се изхвърли чуждестранните доставчици, коментира преди дни Йордан Матеев, изпълнителен директор.
Министерството на земеделието, храните и горите предложи миналата седмица в търговските обекти да се предлагат повече български стоки от местни (регионални) производители.
Повишаване на цените на хранителните стоки в търговските вириги, ако се обособят места за български храни, които да заемат минимум половината площ за всяка групи храни, очакват още от Сдружението за модерна търговия.