Два от най-старите руски метровлакове, които се ползват в София, са модернизирани изцяло и ще бъдат пуснати до месец в експлоатация. Те са били произведени през 1990 г., подобно на още други десет, които се движат от 1998 г. в София. Досега те са изминали към 1,4 милиона километра, обяви инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Столичен метрополитен" ЕАД, цитиран от агенция „Фокус“.
Ремонтът и обновяването на двата метровлака са стрували общо 5,5 милиона евро и са извършено в завода производител "Метровагонмаш" в град Митищи край Москва, заяви пред журналисти столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя припомни, че именно този завод спечели обществената поръчка на Столичната община и подписа договор през декември 2018 г., по който предстои да бъдат обновени и останалите десет.
„Тази година на два пъти ще изпратим за реновиране по три метровлака в завода производител. Заложили сме средства за това", обясни Фандъкова при посещението си в метродепо "Обеля".
Модернизирането ще удължи годността на вагоните с още 15 години. Двигателите са сменени с японските Hitachi, които са кооперирано производство с "Метровагонмаш". "Те са по-икономични с 20-25%, защото са асинхронни", обясни той. Цената на модернизацията на старите влакове е два пъти по-евтина от тази на новите Siemens, които ще бъдат по новата, трета метролиния.
Обновените метровлакове нямат климатик, а са с т.нар. принудителна вентилация, която според Братоев също е добра.
"Столичният метрополитен" има общо 52 метровлака, руско производство, които обслужват първи и втори метродиаметър. Новият, трети, е с 20 влака, произведени от Siemens, като се чакат още 10 от тях.
Поръчани са и т.нар. перонни врати, които ще обезопасяват релсовия път в зоната на метростанциите. Първите врати ще бъдат монтирани на станциите "Опълченска" и "Национален стадион "В. Левски".
През май ще бъде пуснат първият участък с пет станции от третата метролиния - от "Красно село" до кръстовището на бул. "Патриарх Евтимий" и ул. "Граф Игнатиев". През периода юли-август ще се включат още три метростанции, а до края на годината и последните четири - до "Овча купел".