fallback

Превозвачите се пребориха за гратисен период от тол системата до 27 март*

В гратисния период камионите ще могат да се движат без електронни устройства за таксуване. Изминатото разстояние ще се отчита чрез маршрутни карти

10:54 | 27.02.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Тол системата е в техническа готовност да стартира от 1 март и да се облагат превозните средства от над 3,5 тона. Въпреки това след среща на превозвачите с премиера Бойко Борисов вчера вечерта стна ясно, че ще има гратисен период до 27 март, през който камионите ще могат да се движат без електронни устройства за таксуване, съобщава БНР.

В гратисния период камионите ще могат да се движат без електронни устройства за таксуване. Изминатото разстояние ще се отчита чрез маршрутни карти.

По време на изслушване в парламента за старта на тол системата Борисов заяви, че от обхвата ѝ се изваждат 115 км от община София и 40 км от община Варна. С другите 12 общини се водят преговори и по същия начин ще ги извадим и тях, допълни той, цитиран от БНР.

“Вчера беше наредено да не плащат за бордови устройства и маршрутни карти, това е желанието на премиера. Това е процес, който има и икономически, и политически интереси. Ще синхронизираме всички участници в него. Досега коалиционните партньори не са били участници в исканията на превозвачите, стачките, напротив - имаме абсолютен консенсус, че тол системата трябва да стартира на 1 март”, каза пред нациналното радио регионалният министър Петя Аврамова.

Според нея въвеждането на тол системата е най-мащабната реформа в пътния сектор от 20 години.

“Системата цели генериране на повече приходи за пътната система в България. До момента тази тежест е поета от леките автомобили - винетните стикери, 2/3 от тях се купуват от коли и само 1/3 от тежкотоварни автомобили. Тол системата ще има връзка с МВР и митниците”, съобщи още Аврамова.

По думите ѝ системата е сложна, с много участници в нея.

“В процес на синхронизиране сме, за да стартира нормално от 1 март тя. С най-ниските в Европа тарифни ставки стартираме и малък обхват от 3115 км - магистрали и първокласни пътища. Дали сме си срок три месеца да наблюдаваме системата и ако не отговаря на очакванията да коригираме обхвата и тарифите”, обясни тя и коментира, че се доверява напълно на експертите, които работят по тази система.

Аврамова напомни, че винетната система е въведена през 2005 г.

Новият начин за контрол притесни хората, които оттогава са карали без винетки в спорните отсечки, заключи регионалният министър и добави, че днес Министерският съвет ще вземе решение за отсечките, които Софийска и Варненска община искат да бъдат без винетни стикери, и след това ще бъде подписано споразумение.

Зам.- министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви, че са налични бордовите устройства. „Имаме 9 хиляди поне. Първоначалните разчети бяха за милиард“, коментира по БТВ последните решения на правителството за ТОЛ системата той и потвърди, че маршрутните карти са безплатни.

„Набавянето отнема 5-6 минути. В тях се отбелязва маршрутът от точка А до точка Б. Ще има обучени служители, които ще помагат на всеки потребител. В Чехия шест месеца работиха с маршрутни карти, уточни Нанков.

Сега не е ясно защо е включена 7% такса за посредник. Този въпрос беше поставен на проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ в Нова телевизия, който обясни, че е заимстван модел от чужбина и даде пример с Белгия, където на доставчика е поставена задачата да събира 100% данни от работата на тол системата.

На въпрос може ли таксата да е по-малка, ако АПИ си има специално звено за това, Асенов реално не отговори.

*Прибавен е коментарът на премиера Борисов от днешното изслушване в парламента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:40 | 14.09.22 г.
fallback