fallback

КЗП: Само при форсмажор връщат пари от туристически пакети

Туристите няма да имат право на допълнително обезщетение, а при индивидуално организираните пътувания правата зависят от предварително направените уговорки

13:47 | 26.02.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Туристите имат право да получат парите си обратно, ако са купили пакетно пътуване от туроператор за  дестинация, в която възникнат непредвидени обстоятелства, както в случая с коронавируса.

Това каза по БНТ председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. По думите му прекратяването на договора може да стане и непосредствено до началото на пътуването, стига към този момент въпросните обстоятелства да съществуват.

Маргаритов уточни обаче, че туристите няма да имат право на допълнително обезщетение за анулираните пакети. При индивидуално организираните пътувания пък правата ще зависят от конкретните, предварително направени уговорки.

“КЗП, Министерството на туризма, Министерството на здравеопазването и Министерството на външните работи провеждат регулярни седмични срещи в координация със създадения щаб, посочи Маргаритов. – Имаме единна информация за потребителите именно от гледна точка на туристическия продукт, която е на страниците на тези ведомства в интернет, за да знаят хората своите права и как да реагират.“. 

Той обясни, че във всеки конкретен случаи и към всеки един момент ситуацията трябва да се преценява, тъй като “тя е динамична, мени се с часове и официалните власти в съответните държави и Световната здравна организация актуализират своя бюлетин с това къде не трябва да се пътува”.

Като форсмажорни обстоятелства той посочи дестинации, за които са “възникнали такива обстоятелства и ако хората са резервирали своите пакетни пътувания за такова място, те имат право да получат обратно парите си, в случай че към момента на заминаването тези обстоятелства са налице“.

Председателят на КЗП подчерта обаче, те тези правила не могат да се прилагат самоволно, само на емоционален принцип за места, в които такива опасности безспорно няма към настоящия момент.

„Получава се така, че социалните и икономически последствия от това, което се случва в момента, са по-големи отколкото реалните вредни последици за здравето. И може би това е по-добрият вариант – обратното би било много по-драматично, е мнението на Маргаритов. – Може да се наложи на потребителите да преглътнат, че няколко дни ще си постоят в къщи и че няма да се състои някаква почивка, но когато те имат право в икономически план да си възстановят заплатените средства, те имат възможност да го реализират.”

Председателят на КЗК коментира и забавените доставки на пратки в онлайн търговията.

„Очаквам, че в следващите седмици или месеци ще имаме доста оплаквания от потребители, които няма да са получили навреме или изобщо своите поръчки. Ще се опитваме да помогнем на всеки, но много зависи как във времето ще се развият събитията и каква допълнителна информация ще бъде предоставена от самите електронни магазини. Възможно е те да предупредят отсега, че част от поръчките ще бъдат забавени поради непредвидените обстоятелства“, посочи Маргаритов.  

По думите му 2019 година е била добра за потребителската защита предвид отчетения спад на жалбите от граждани в резултат на засилената контролна и превантивна дейност на КЗП.

„Все още на пазара има нелоялни търговски практики, които притесняват хората и с които ние продължаваме да се борим. Трябва да продължим да работим за подобряването на комуникацията между търговците и потребителите, за да може по-успешно да се решават възникнали казуси, включително и в по-необикновени ситуации като актуалните форсмажорни обстоятелства, например“, отбеляза Маргаритов.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:13 | 14.09.22 г.
fallback