fallback

АПИ: Няма монопол на пазара на тол системи

Напрежението при превозвачите е заради малкото време, което остава до въвеждането на тол системата и заради бордовите устройства, твърдят от пътната агенция

09:26 | 24.02.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Няма монопол на пазара на бордовите устройства, които превозвачите трябва да закупят, за да ползват тол системата. Това мнение изказа пред БНТ Олег Асенов, член на УС на АПИ. 

Според него е предоставена възможност за сключване на договори с двама доставчика. Освен това, има възможност за различни начини за придобиване на бордовите устройства - или чрез наем, или чрез закупуване, което е записано в договора. Ще чуем исканията на доставчиците, както винаги сме го правили, категоричен бе Асенов. 

“Ние сме готови, националните доставчици осигуряват възможност за таксуване с бордови устройства, а от днес и с джипиеси”. Според него целият екип на АПИ работи с една единствена възможност - да се осигури старт на тол системата на 1 март. Асенов обяви, че няма друга опция, но призна и че има леко напрежение от гледна точка на времето, което остава и на това как се възприемат предложените условия за договори. “Както всяко ново нещо, има нужда да бъде обсъдено и дискутирано. Браншът казва, че няма достатъчно време, че няма бордови устройства. По информация от националните доставчици обаче, има сключени повече от 1200 договора за над 7000 бордови устройства. Определена част от браншовите организации имат претенции към това как им се доставят бордовите устройства, но все пак трябва да оценим, че както превозвачите са стопански субекти и работят, така и националните доставчици със сигурност имат икономическа логика да предлагат устройствата по този начин и при толкова интензивен диалог, се надявам да намерим решение”, обясни Олег Асенов.

В ефира на Националната телевизия се включиха и представители на превозвачите - Емил Николов и Магдалена Милтенова. Според тях напрежението е породено то „лошите условия по договорите, които монополизират пазара”. Превозвачите твърдят, че има и скрити допълнителни такси, проблем са и сроковете, заложени в контрактите – според бранша са твърде дълги (2 години, бел.ред), а неустойките - необосновано високи. По думите на Милтенова и Николов разходите за бизнеса ще бъдат над 15 млн. лв. годишно.

Относно вчерашния срив в електронната система за винетки представителят на АПИ заяви, че проблемът е разрешен и вече са взети всички мерки, така че системата да бъде ефективна. Отстранени са всички проблеми. „В момента правим анализи, с колегите от ГДБОП и ДАНС ще направим още анализи. Тези атаки няма да спрат, нито тази ще е последната, нито ще е първата. Знаете и за публикациите за възможно изтичане на имена. Направили сме проверка, няма такава възможност. Всички превантивни мерки са взети, така че системата да работи ефективно“, каза  Асенов.

Важно е да припомним, че всъщност от днес тежкотоварните автомобили могат да си закупят само еднодневни електронни винетки. Причината е, че от началото на следващия месец трябва да започне да работи тол системата за тях. Това означава, че всички тежкотоварни автомобили над 3 тона и половина трябва да са оборудвани с бордови устройства или да имат маршрутна карта. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:13 | 12.09.22 г.
fallback