„Всички бяхме свидетели на гнева на премиера. Упрекът към АПИ е заради прекъсната комуникация с районите в София”, така регионалният министър Петя Аврамова коментира по Нова телевизия скандала с винетките, който ескалира вчера. Заради информацията, че ще се изискват винетки за пътищата около София се стигна до протести, както и до остри реплики от страна на премиера Бойко Борисов към ръководителя на Агенция „Пътна инфраструктура”.
„Миналата година хората от Нови Искър поискаха да пътуват без винетки. Тогава премиерът каза, че общините, които искат това да стане, трябва да поддържат тези пътища. Варна, Шумен, Белица, Челопеч и още няколко общини го направиха. Това, че сега пуснахме камерите да следят, леко притесни хората. Подозирам политически елемент в ескалацията на напрежението. Автоматичното правоприлагане трябваше да започне от 1 март. Пуснахме го тестово по преценка на Националното тол управление. В същото време течаха преговори между АПИ и Столична община", каза Аврамова.
„Столичната община вече показа картата с пътищата, за които ще се включи с поддръжката и така ще бъде променено решението на Министерски съвет за обхвата на пътищата с винетна такса”, поясни тя. Министърът допълни, че Северната скоростна тангента ще бъде освободена от винетка, но не и от тол такса, защото там минава транзитен трафик.
Аврамова внесе яснота и за пътищата в населените места в страната, където също се изисква винетка за движение. Тя обясни, че за общините има два варианта – пътищата да станат общински или да сключат споразумения с АПИ.
„Това са републикански пътища извън урбанизираните участъци, които са извън населените места. В Стара Загора става въпрос за Околовръстен път с транзитен трафик. Там има алтернативни пътища, по които да се движат без винетка. От общината във Варна са подали искане пътят до гробищния парк да бъде без винетна такса. В Шумен имаше искане за един отдалечен квартал, който все пак е част от града. Препоръчано е на кмета да премести табелата на града“, каза Аврамова.
„Искам да успокоя всички граждани. Не се подвеждайте по наличието на камери. Това не значи задължително, че ще бъдете глобени. В рамките на населените места, между табелите за начало и край, не се дължи винетна и тол такса”, категорична бе Аврамова. И допълни, че някои камери са поддържащи – само като трафик камери.
По въпроса относно недоволството на превозвачите за тол системата, регионалният министър обяви, че тя ще заработи от 1 март, като вариантите за пътуване и плащане на тол таксата са три – с маршрутни карти, с GPS тракери и с бордови устройства.
„Републиканската пътна мрежа трябва да има средства за поддръжка, ако искаме хубави пътища”, заключи Аврамова.
От думите на председателя на АПИ Георги Терзийски пък стана ясно, че Петя Аврамова е била запозната с проблемите при въвеждането на тол системата. Той не е предупредил лично премиера Бойко Борисов за евентуално затруднение при въвеждане на смесената система за заплащане на пътищата, но Аврамова е била уведомена и от него, и от проф. Олег Асенов и това е коментирано многократно, обясни шефът на АПИ по bTV.
Терзийски поясни, че автобусите от градския транспорт също ще трябва да плащат тол такси за участъци, за които се дължат такива такси. От Столична община са наясно, каза Терзийски.
Леките автомобили, пътуващи от крайградските райони на столицата към София и обратно няма да бъдат глобявани за липса на електронна винетка, но камионите и автобусите ще бъдат таксувани чрез тол системата, допълни по БНТ проф. Олег Асенов от Агенция „Пътна инфраструктура". Условието, за да не се плащат винетки, е общините да поемат поддръжката на пътната мрежа, вместо АПИ. Предстои и подписване на споразумение със Столичната община.
„По принцип развитието на градските ареали създава едни нови предизвикателства към поддържането на пътната инфраструктура. Разширяването на градските и крайградски зони около големите градове поставя други въпроси, на които трябва да бъдат потърсени отговори", посочи той. Единият от вариантите е при класиране на пътната мрежа от републиканска в общинска, при които общината поема всички разходи по поддръжката на тази пътна инфраструктура. Другите са по-сложни казуси. Например, като Северната скоростна тангента, която извежда голямата част от тежкия трафик извън София и тя провежда 10% от общия транзитен трафик, който изобщо преминава през страната. Но тази артерия интензивно се използва също от крайградските ареали. За тези проблеми трябва да се търсят специфични решения, каза проф. Олег Асенов.
В момента тази тангента ще бъде оставена да бъде с тол такса и влиза в обхвата на платената пътна мрежа за тежките автомобили, докато всички жители от районите, които ползват тангентата като пътна артерия, за да отидат на работа, за закарат децата си на училище или изобщо да удовлетворят някакви свои социални потребности, те няма да плащат пътни такси, посочи той.
Изготвя се споразумение като в него разходите между АПИ и Столичната община се споделят. То ще разпише ясно отговорностите на двете страни, така че, първо - хората да бъдат спокойни да си ходят на работа, без да се притесняват, че някоя камера ща ги глоби и след време ще им дойде фиш. И от друга страна, пътят, по който се движат да бъде такъв и по-добър утре, защото всъщност проблемът има две страни. От една страна да удовлетвори обществения интерес и да се създадат нормални условия на хората от крайградските ареали да живеят живота си, включително да се движат. От друга страна самият път да осигурява тази възможност, коментира проф. Асенов.
АПИ още през януари е изпратила писмо до всички кметове, с което ги информира какво предстои. Получен е отговор от 174 общини, в които има промени на табелките, на границите на градските ареали. Има от 6 общини предложения директно за промяна на собствеността - пътната мрежа, заяви още проф. Асенов.