fallback

Фирмите ще имат 72 часа преди НАП да блокира касовите апарати при проблем

Денонощен мониторинг на системите за обмен на данни ще се осъществява не само от данъчните, но и от външен доставчик

17:50 | 17.02.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В случай на възникнал технически проблем търговците ще разполагат с със 72 часа, за да оправят фискалното си устройство. В момента соркът е 1 ден. Това съобщиха от Националната агенция за приходите (НАП) след  работна среща на представители на данъчната администрация и Сдружение за модерна търговия, в което членуват големите търговски вериги Билла, Дайхман, ДМ, Доверие Брико (Мосю Бриколаж), Кауфланд, Лидл, Максима (Т-Маркет), Промаркет, Хиполенд. 

Според договореното с бизнес ще се изготви и създаде авариен режим за работа на апаратите. С него, дори при загубена връзка вследствие от природни бедствия и извънредни ситуации, на търговците ще им бъде позволено да продължат да работят, като касовите апарати не блокират дори след загубване на връзката.

По този начин, със заповед дистанционно на фискалните устройства може да бъде позволено да продължат работа. Тези промени предстои да бъдат включени в Наредба Н-18, които да намалят рисковете пред всички търговци, използващи фискални системи в ситуация на технически трудности. 

Основните въпроси, които поставиха ритейл веригите на срещата, бяха свързани с 24 -  часовия срок преди блокиране, денонощната поддръжка на свързаността на фискалните системи с НАП, бъдещите стъпки по отношение на фискализацията. От сдружението подчертаха, че членовете му са направили значителни инвестиции и са вложили усилия, за да приведат дейността си в съответствие с Наредба Н-18. От сдружението заявиха на срещата подкрепа към философията на наредбата, валидната й цел - да ограничава отклонението от облагане и да способства за конкурентна бизнес среда. „За нас е важно бизнесът да изсветлее, защото това означава равнопоставеност и по-добри условия за всички на пазара“, подчертаха членовете на Сдружението.

По време на дискусията стана ясно още, че с последните изменения на Наредбата вече е създадена възможност за дистанционна поддръжка на фискалните устройства за фирмите, които ги обслужват. Това е възможно чрез т.нар. втори канал за предаване и получаване на данни. Чрез него ще може от разстояние да се актуализира софтуера и да се отстраняват повреди в касовите апарати в много по-кратки срокове. 

От приходната агенция съобщиха още, че вече е осигурен денонощен мониторинг на системите за обмен на данни с фискалните устройства не само от НАП, но и от външен доставчик.

На срещата бе коментирано и създаването на работни групи с участието на бизнеса, разработчиците на софтуер и експерти на НАП, в които да бъдат обсъдени всички специфики на Наредба Н-18 и откритите въпроси по прилагането й.

Зам.- изпълнителният директор на НАП Пламен Димитров припомни, че преди близо две години НАП е поела ангажимента всички промени в Наредба Н-18 да бъдат алтернативни, а не императивни, като всички следващи изменения ще бъдат плод на разговори, дискусии и изработване на правила, заедно с бизнеса, в условията на открит диалог и консенсус. Всяка иновация, която не компрометира фиска, може да бъде обмислена и това ще бъде направено, подчерта той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:49 | 14.09.22 г.
fallback