fallback

България се отказва от еврофинансирането за участъка на "Струма" край Кресна

Институциите ще преработят апликационната форма, което означава, че държавата вероятно ще търси пари за отсечката в следващия програмен период

23:30 | 15.01.20 г. 4

България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, съобщават от Агенция „Пътна инфраструктура“.

София е информирала Брюксел днес за решението си за лот 3.2 от магистралата.

В съобщението се посочва, че решението не стопира строителството на участъка, а „ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения „тесен участък“ по направлението до границата с Гърция“.

"Решението е взето след задълбочен анализ, множество експертни разговори и специално допитване до обществено мнение, което категорично определя довършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле като изключително важно с оглед на пътната безопасност", посочват още от Пътната агенция.

Държавата е решила да „пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки“, свързани с видовете и местообитанията в Кресненското дефиле, които трябва да бъдат опазени, предвид и „приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт“.

В съобщението се намеква, че институциите ще преработят апликационната форма, което означава, че България вероятно ще търси пари за участъка в следващия програмен период.

За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки, а именно: модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения. За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле.

Епопеята „Струма“

Магистралата няма да бъде завършена в рамките и на втория програмен период от членството ни в ЕС. Участъкът в Кресненското дефиле се забави заради споровете дали да се строи 15-км тунел – вариант, одобрен от Брюксел, предвид че регионът попада в защитена зона, или да се построи обход, по който да се осъществява движението от Кулата в посока София, а в посока Кулата движението да е по съществуващия път.

През лятото, на заседанието на Комитета за наблюдение на оперативната програма „Транспорт“, представителите на Транспортното министерство признаха, че отсечката няма да бъде построена до 2023 г., какъвто е срокът, за да не загубим финансирането (апликационната форма е за почти 270 млн. евро). Вариантите са средствата да се пренасочат за изграждането на отсечки от магистрала „Европа“ (София – Калотина) или от скоростния път Видин – Ботевград.

Пътната агенция подготви и нов график за отсечката от „Струма“ край Кресна. Въпреки че Агенцията обяви търгове за двата лота на обхода източно от Кресна, договори така и не бяха подписани до края на 2019 г., какъвто срок беше поставен от институцията, макар че за един участък беше избран и изпълнител - „Грома холд“ с партньор словашката „Вахостав-СХ“. За другия участък няма никакво „движение“ по поръчката.

От съобщението на Пътната агенция не става ясно какво ще се случи с парите за построените участъци от магистрала „Струма“. Тъй като ангажиментът на България беше да изгради цялата магистрала до края на вече изтеклия програмен период плюс 2-те години по правилото n+2 (т.е. своеобразният гратисен период за завършване на проектите), рискът ЕК да поиска да върнем средствата е много голям.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:38 | 14.09.22 г.
fallback