Годишният темп на инфлацията в България се повиши до 3,8% през декември спрямо 3,0% през предходния месец. В последния месец на 2019 година инфлацията стигна 7-годишен връх до най-високото си ниво от януари 2013 г.
През празничния декември спрямо предходния месец поскъпнаха най-вече свинското месо - със 7,9%, домати - с 9,9%, краставици - със 7,3%, туристически пътувания в страната - с 15,7%, международни полети - с 28,9%, показват данните на Националния статистически институт (НСИ).
Месечната инфлация е 0,7%. А средногодишната инфлация за януари - декември 2019 г. спрямо периода януари - декеьмври 2018 г. е 3,1 на сто.
На месечна база през декември 2019 г. цените на стоките и услугите в потребителските групи отбелязват ръст, като най-съществен е той при развлечения и култура, където е увеличението е със 7,5%.
Хранителните продукти и безалкохолни напитки са поскъпнали за месец с 0,8%. А цените за жилищно обзавеждане, домакински уреди и поддържане на дома - увеличение - с 0,4%. Скок в цените има и при транспорта - с 1,1%; при алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%; здравеопазване - ръст с 0,1%; и ресторанти и хотели - увеличение с 0,6%.
През декември НСИ регистрира намаление на цените за облекло и обувки - с 1,1%; съобщения - намаление с 0,2%; и разнообразни стоки и услуги - намаление с 0,5%, при жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление - с 0.1%;
Сред хранителните продукти през декември с най-висок ръст са цените на: свинско месо - със 7,9%, малотрайни колбаси - с 1,6%, мляно месо (кайма) - с 1.3%, сирене - с 1.3%, домати - с 9,9%, краставици - със 7,3%,, картофи - с 0,9% и други.
През празничния месец са се намалили цените на: брашно - с 1,0%, бял хляб - с 0.6%, хляб „Добруджа“ - с 1.1%, типов и ръжен хляб - с 1.2%, макаронени изделия - с 0.6%, трайни колбаси - с 0.4%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко - съответно с 1.0 и 0.2%, кисели млека - с 0.1%, ябълки - с 0,6%, цитрусови и южни плодове - с 9.6%, шоколад и шоколадови изделия - с 1.1%, кафе - с 1.8%, минерална вода - с 0,6%, газирани напитки - с 1.5%, вина - с 1.1%, и други.
През декември 2019 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: газообразни горива за битови нужди - с 0,6%, мебели и предмети за обзавеждане - с 1,3%, хладилници - с 1.0%, перални и съдомиялни машини - с 1,5%, климатични инсталации - с 2.2%, дизелово гориво - с 0.2%, автомобилен бензин А95Н - с 0.1%, автомобилен бензин А100Н - с 0.1%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 2.5%, метан за ЛТС - с 0.3%.
Значителен е ръстът в цените на международни полети - с 28.9%, отчита националната статистика.
Поскъпнали са още: кина и театри - с 1,6%, книги - с 5.8%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 15.7%, услуги по обществено хранене - с 0.5%, хотели във ваканционни центрове и курорти - с 3.3% и други.
В групите на нехранителните стоки и услугите през декември е регистрирано намаление на цените при: облекло - с 0,6%, обувки - с 2.0%, бойлери - с 0,3%, препарати за почистване на съдове - с 0,9%, нови автомобили - с 1,4%, куриерски услуги - с 2,3%, мобилни телефонни апарати - с 3.9%, телевизори - с 0.9%, таблети - с 1.6%, електронни игри - с 4.3%, козметични продукти - с 2,4%, автомобилни застраховки - с 2,1%, и други.
Цените на лекарствените продукти и на стоматологичните услуги са се увеличили с по 0.1%, а цените на лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.
Хармонизираният индекс на потребителските цени за декември 2019 г. спрямо ноември 2019 г. е 100.8%, т.е. месечната инфлация е 0,8%. Годишната инфлация за декември 2019 г. спрямо декември 2018 г. е 3.1 на сто. Средногодишната инфлация за периода януари - декември 2019 г. спрямо периода януари - декември 2018 г. е 2,5%.
Според ХИПЦ през декември 2019 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, като най-голямо е увеличението при транспорт - с 2.1%; развлечения и култура - с 4.2%; ресторанти и хотели - увеличение с 0.9%; хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.6%;
Индексът на цените за малката кошница за декември 2019 г. спрямо ноември 2019 г. е 100.4%, а от началото на годината (декември 2019 г. спрямо декември 2018 г.) е 104.4%.
През последния месец на миналата година цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се увеличили спрямо предходния месец за хранителни продукти - с 1.1%. Цените на нехранителни стоки са се понижили - с 0.4%, а услугите остават на равнището от миналия месец.
Какви са очакванията
Българската народна банка (БНБ) очаква темпът на инфлацията да се забави леко през първото тримесечие на 2020 г., стана ясно от последния икономически бюлетин на централната банка. Анализаторите аргументират прогнозата си с очакванията за по-ниски цени на петрола на международните пазари през следващите месеци. "В условията на понижаващи се цени на петрола енергийните продукти се очаква да имат отрицателен принос за общата инфлация", се посочва в бюлетина. От друга страна, храните ще останат с относително висок принос за общата годишна инфлация до голяма степен заради месните продукти. Според банката има 20% вероятност инфлацията, измерена през ИПЦ, да попадне в границите между 2 и 3% през 2020 г.
От Уникредит Булбанк пък очакват инфлацията на потребителските цени да се забави до 2,7% средно за цялата 2020 г., преди леко да се повиши до 2,8% през 2021 г. Забавянето през тази година почти изцяло ще се дължи на прогнозираното успокояване на цените на енергийните ресурси. Това отразява по-ниските цени на суровия петрол, предвидени в глобалния ни сценарий, както и постигнатата договореност между Европейската комисия и "Газпром", за намаляване на цените на природния газ за пет страни от ЦИЕ, включително България, в замяна на което руския монополист ще избегне санкции за злоупотреба с господстващо положение в пазарите на газ в тези страни.
В същото време очакваме цените на храните леко да се покачат през тази година, тъй като засушаването през изминалата есен вероятно ще засегне добивите на някои култури. Базисната инфлация ще продължи да се повишава, тъй като икономиката бавно наближава към крайната фаза на настоящия цикъл на експанзия, когато увеличението на разходите за труд трябва да започне да се пренася във нарастваща степен върху така наречените базисни цени.