Посланиците на страните членки към ЕС постигнаха съгласие по ключови въпроси от пакета „Мобилност“.
Връщането на камиона в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и максималната почивка от 45 часа в кабината остават в одобрения текст, предава БНР.
Посланиците поясняват, че целта на връщането на камионите е да се даде възможност на водачите да се завръщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл.
За почивката се пояснява, че ако тя е извън дома, то настаняването трябва да се плати от работодателя. Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране, се казва в текста.
По отношение на каботажа - извършването на транспортни операции извън собствената държава, сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена. За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен срок на прекъсване от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.
По време на тези операции ще се прилага пълният режим на командироване от първия ден на операцията. Въвеждането на т.нар. умни тахографи ще стане на три етапа. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с тях през 2023 година, превозните средства с аналогов или цифров тахограф - до края на 2024 г., а оборудваните с първата версия от този тип тахографи до 2025 г. За да влезе в сила този текст, той трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент.