fallback

Инфлацията продължава да се ускорява и достига шестмесечен връх

Ръстът на потребителските цени през ноември е 3% на годишна база, показват данните на НСИ

12:52 | 16.12.19 г.
Автор - снимка
Редактор

Годишният темп на инфлация в България се повиши до 3,0 процента през ноември спрямо 2,4 процента през предходния месец. Това е и най-високата инфлация от май насам, тъй като поскъпнаха най-вече храните и безалкохолните напитки (6,0% срещу 4,7% през октомври); стоките и услугите в здравеопазването (2,4 процента срещу 2,3 процента); цените в ресторанти и хотели (5,3% срещу 5,1%) и услугите в сферата на отдиха и културата (3,4% срещу 2,5%). Освен това транспортните разходи са спаднални с много по-меки темпове (-0,5% срещу -3,4%), показват данните на Националния статистически институт (НСИ).

Това е втори пореден месец, в който цените на стоките и услугите вървят нагоре, след като през септември националната статистика отчете дефлация от 0,3% на фона на ускорена инфлация предишните месеци.

От началото на годината (ноември 2019 г. спрямо декември 2018 г.) инфлацията е 3,1%, а средногодишният показател за декември 2018 - ноември 2019 г. спрямо декември 2017 - ноември 2018 г. е 3 на сто.

Спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи отбелязват ръст, като най-съществен е той при хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 1,1%, и при развлечения и култура - ръст с 1,1%.

По-скъпи през ноември са облекло и обувки - увеличение с 0,7%, както и ресторанти и хотели – ръст с 0,6 на сто.

Скок в цените има при жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,2%, както и при алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%. Цените за здравеопазване и образование също нарастват съответно с 0,2% и с 0,1 на сто.

През ноември сред хранителните продукти с най-висок ръст са цените на краставици - с 34,3%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 4,2%, на малотрайни и трайни колбаси - съответно с 4,0 и 2,4%, мляно месо (кайма) - с 4,0 на сто. Свинското месо е поскъпнало с 3,0%, кафето - с 0,7%, шоколадовите изделия - с 0,9 на сто.

В групата на хранителните стоки през миналия месец са се намалили цените на: ориз - с 0,8%, хляб „Добруджа“ - с 0,4%, макаронени изделия - с 1,0%, месо от домашни птици - с 1,2%, риба - с 1,0%, кисели млека - с 0,4%, млечни масла - с 1,0%, олио - с 1,2%, ябълки - с 1,3%, цитрусови и южни плодове - с 6,2%, зеле - със 17,4%, картофи - с 0,2%, бира - с 1,0%, и други.

В групите на нехранителните стоки и услуги през ноември е регистрирано най-голямо увеличение на цените при: цигари - с 0,2%, обувки - с 2,4%, газообразни горива за битови нужди - с 1,2%, топлинна енергия за отопление - с 3,5%, нови автомобили - 0.6%, дизелово гориво - с 0,1%, автомобилен бензин А95Н - с 0.1%, автомобилен бензин А100Н - с 0,5%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 2.3%, метан за ЛТС - с 0.1%, услуги по обработка на писма - с 6,5%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 2,3%, услуги по обществено хранене - с 0,7%, козметични продукти - с 1,6%, и други.

През разглеждания месец сред нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло - с 0,2%, течни горива за битови нужди - с 0.1%, мебели и предмети за обзавеждане - с 1,3%, хладилници - с 1,6%, перални и съдомиялни машини - с 0,6%, готварски печки - с 1,0%, климатични инсталации - с 0.5%, международни полети - с 5,4%, мобилни телефонни апарати - с 1,1%, персонални компютри - с 1,8%, кина и театри - с 0,1%, продукти за лична хигиена - с 0,8%, и други.

През ноември цените на лекарствените продукти и на лекарските услуги са се увеличили съответно с 0,2 и 0,1%, а цените на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за ноември спрямо предходния вецес е 100.3%, т.е. месечната инфлация е 0,3%. Инфлацията от началото на годината (ноември 2019 г. спрямо декември 2018 г.) е 2,3%, а годишната инфлация за ноември е 2,2%.

Средногодишната инфлация за периода декември 2018 - ноември 2019 г. спрямо декември 2017 - ноември 2018 г. е 2.4%.

Според ХИПЦ през ноември спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, като най-голямо е увеличението при облекло и обувки - с 0,5%;  ресторанти и хотели - с 0,5%; развлечения и култура - с 0,5%. Намаление има при жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,3%, и транспорт - с 0,3%.

Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за ноември на годишна база е 100.7%, а от началото на годината (ноември 2019 г. спрямо декември 2018 г.) е 104,0%.

През ноември цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва: хранителни продукти - увеличение с 1,2%; нехранителни стоки - увеличение с 0,2%; услуги - увеличение с 0,1 на сто.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:56 | 13.09.22 г.
fallback