С въвеждането на системата "бонус - малус" цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" няма да се вдигне, а ще намалее в различна степен за 80% от шофьорите. Това коментира Константин Велев, председател на управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Той обясни, че от тази система застрахователите няма да реализират допълнителни печалби. Дисциплинираните водачи ще плащат до 25% по-ниска цена, а нарушителите – до 400% по-висока.
Investor.bg припомня, че проектът за формиране на бонусите и малусите беше пуснат за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор на 19 ноември. Идеята е водачите с повече нарушения на пътя да плащат повече, а дисциплинираните – по-малко.
Механизъм с ефект
Според Константин Велев предложението на АБЗ за системата “бонус-малус“ е най-адекватното до момента и най-лекия вариант, базиран на пътните нарушения и престъпления по Закона за движение по пътищата”.
“Новият вариант за формиране на оскъпяването и поевтиняването на застраховката "Гражданска отговорност" е най-адекватният, предложен до момента и най-щадящият потребителите”, потвърди той.
В АБЗ изчислиха, че пет години след въвеждане на системата "бонус - малус" около милион и 550 хиляди водачи или 44,2% на сто от всички шофьори ще ползват максималния "бонус" от 25% отстъпка в цената на полицата "Гражданска отговорност". Други 0,6% от тях или 21 хиляди водачи обаче ще плащат максималния "малус" от 400% поскъпване на полицата.
Премията според нарушенията
В АБЗ предлагат две алтернативни скали за "бонус-малус". Едната е с 15 (петнадесет класа) при базов неутрален клас 6, пет класа бонус и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус клас се реализира отстъпка от 25% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.
Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов неутрален клас 8, седем класа бонус и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус клас се реализира отстъпка 25% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас се реализира увеличение 400% на базовата премия. От значение за тарифата на застраховатерлите при нея историята на щетите за водачите на МПС.
Идеята е в рамките на общественото обсъждане заинтересованите да кажат коя от двете скали предпочитат. Застрахователите харесват повече вторият вариант, защото той според тях гарантира по-плавен преход.
От АБЗ посочиха как ще се формира цената на "Гражданска отговорност" при въвеждането на “бонус - малус”. Промяната трябва да стане факт от 2021 година, след като новите текстове се приемат до няколко месеца.
Основата за "Гражданска отговорност" ще се формира на база използваните и сега фактори – история на щетите при застрахователя, кубатура на двигателя на превозното средство, място на регистрация и ползване и възраст на водача. Водещ обаче ще е коригиращият коефициент, който се получава на база нарушения.
При влизането в сила на системата "бонус"-"малус" всички водачи ще са с чисто досие и след първата година прилагане, ще се трупат малус точки, увериха от АБЗ.
Застрахователите информираха, че цената на средната премия по “Гражданска отговорност” преди шест месеца е била 281,27 лева, а в края на октомври – 278,52 лева и продължава да пада.
Списък с нарушения
Вкарването на превишената скорост, като оскъпяващ "Гражданска отговорност" фактор, стана причина представители на автомобилни организации и превозвачи да критикуват проекта.
От АБЗ потвърдиха, че ще внесат предложение в КФН бонусите и малусите да са както в повечето европейски страни, където има повече скали за бонус и по-малко за малус, отколкото в българския проект, и оскъпяването да се обвързва само с произшествията.
“Ако цената на полицата "Гражданска отговорност" зависи и от регистрираните щети на името на всеки водач, ситуацията ще е по-неприятна и за превозвачите и за обикновените водачи, даде пример Константин Велев. – В някои държави в ЕС този принцип на "бонус-малус" води до там да не се обявяват щети.”
Очакваните положителни ефекти
Членът на управителния съвет на АБЗ Кирил Бошов от "Евроинс", даде пример с румънския пазар, съдето дружеството работи. Там, например, на седмата година средната застрахователна премия е намаляла с 20%.
Той очаква, че до 250-300 млн. лева годишно могат да се спестят след въвеждане на системата „бонус-малус“ на икономиката, за която загубите от тежки пътни инциденти са около 1 млрд. лева за една година.
В обувките на водача
Кирил Бошов е на мнение, че предложената българска система е уникална в обхвата някои от нарушенията и е в по-щадящ вид и вариант, отколкото в чужбина. За пример той даде някои държави, които са включили и нарушенията за неправилно паркиране към малусите. "Тук водачите ще предпочетат да направят двустранен протокол, да не попаднат в малусния вид, където скалите ще са различни", каза той.
„В проекта е заложено водещ да бъде водачът и неговата отговорност“, коментира Константин Велев. По думите му въвеждането на системата е процес, който ще търпи развитие в бъдеще, ще се надгражда и трябва да се разглежда като част от инструментариума за подобряване на пътната безопасност.
От АБЗ предлагат възстановяване на неутралния базов клас максимално след пет години, докато в проекта на Комисията за финансов надзор този срок е десет години.
Застрахователите настояват режимът на вписване на водачите в застрахователната полица на колите да става само веднъж годишно.
“Не е ясно дали цената на полицата за “Гражданска отговорност” ще се отрази и на застраховката "Каско за автомобили". Ако някоя компания започне да вдига цената и на тази полица, конкурентните фирми ще се възползват и тя ще се принуди да я свали”, смята Велев.
В интерес на обществото
От АБЗ са убедени, че държавната регулаторна система ще е силно оръжие във войната по пътищата – в страните където тя е въведена броят на катастрофите рязко пада с 20 – 30%.
“След въвеждане на системата „бонус-малус“ във Великобритания през 1914 година се наблюдава намаление на ПТП с 14%, а при използване на системата от 1954 г. в Германия – с 13%. В Белгия и Франция отчитат с 20% спад на произшествията след прилагането на „бонус-малус“ от 1971 г.", даде пример Юри Копач, зам.-председател на управителния съвет на АБЗ и изпълнителен директор на „Дженерали Застраховане“ АД.
В АБЗ напомнят, че към 28 октомври в нашата страна има 519 загинали по пътищата, което е ръст в сравнение с предишни години. Справката на КАТ „Пътна полиция“ показват, че 25% от вредите от ПТП се дължат на несъобразена скорост, 16% на неспазване на дистанция, 11% – отнемане на предимство.