Новото предложение на Комисията за финансов надзор (КФН) за въвеждане на системата "Бонус-малус“ е доста сходно с предишното, но има някои подобрения. Целта е да се подобри безопасността на движението по пътищата. Това коментира в ефира на Нова телевизия застрахователният експерт Цветанка Крумова.
Темата е на дневен ред още от миналата година по това време, но след вълна от обществено недоволство текстовете така и не станаха част от законодателството.
Според последните предложения на КФН нарушителите на пътя ще плащат до 400% по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори ще ползват отстъпка до 25% (или 23%). Идеята е шофьорското досие да се попълва през следващата година, а от 2021 година системата да заработи.
"400% е много, но не е задължително. Това е като с глобите. Били много големи. Ами кой те кара да нарушаваш правилата? Никой не те кара”, заяви от своя страна Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, който също бе гост в студиото.
Според експертите все още не може да се каже какъв ще е ефектът от промените. Крумова отбеляза още, че един от основните моменти, които се коментират в момента е задължението всеки един собственик да декларира всички водачи на автомобила. „Ако имате един собственик с определен брой точки „Бонус-малус” и друг водач се взима предвид най-лошият шофьор”, обясни Крумова. Така шофьор с най-много нарушения в семейството ще оскъпи застраховката.
„В момента никой не може да каже какъв ще е ефектът от тази система, защото тя се базира на нарушенията на пътищата, а не на застрахователната статистика. Доброто нещо е, че ще се даде един рестарт на застраховката „Гражданска отговорност”. Всички застрахователи трябва да излязат с нови базови премии”, обясни Крумова.
Според Георгиев всяко едно нарушение е потенциално ПТП.