Нарушителите на пътя ще плащат до 400% по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори ще ползват отстъпка до 25% (или 23%). Това е записано в предложението на Комисията за финансов надзор (КФН) за въвеждане на системата "Бонус-малус". Текстът вече е публикуван за обществено обсъждане, а срокът за предложения и коментари е един месец.
Като цяло новото предложение на КФН не се различава особено от това от миналата година по същото време. След вълна от обществено недоволство текстовете така и не станаха част от законодателството.
КФН предлага първият етап на системата да започне от 1 януари следващата година. Тогава ще се отчитат извършените административни нарушения на водачите, които са заложени за определяне на "Бонус-малус". Вторият етап, или реалното използване на системата, ще започне от началото на 2021 година. Тогава влизат в сила разпоредбите, които регулират определянето на "Бонус-малус" класа на водача и собственика на МПС.
С цел избягване на привилегировано третиране системата ще се използва по еднакъв начин в случаите на моторни превозни средства, собственост на физически лица, юридически лица, държавата и общините и в случаите, когато автомобилите са използвани за лични и служебни цели.
Системата "Бонус-малус" ще отчита факторите, свързани с поведението на водачите при движение по пътищата, установени с влезли в сила актове за налагане на наказания на административни нарушения по Закона за движението по пътищата или престъпления по глава десета и глава единадесета, раздел втори от Наказателния кодекс, които имат отношение към настъпване на ПТП и причиняване на телесни увреждания и смърт на участници в движението.
Конкретните административни нарушения и престъпления са групирани в седем категории в Приложение към проекта на наредба съгласно тяхната тежест и за всяка категория е определен брой наказателни точки, които да се начисляват при влизане в сила на актовете за налагане на наказания.
Предвижда се носители на "Бонус-малус" класа да бъдат на самостоятелно основание собственикът на моторното превозно средство и водачът на моторното превозно средство, допълва БТА.
Предлага се собственикът на колата да бъде носител на класа за "Бонус-малус", доколкото той има право на ползване и разпореждане с нея и с поведението си може да определя лицата, които да го управляват. По тази причина се предлага неговият "бонус-малус" клас по отношение на конкретното МПС да се влияе от всички административни нарушения или престъпления, извършени с МПС през периодите на собственост. Предлага се класът за "Бонус-малус" на собственика да се отнася до всяко конкретно МПС. По такъв начин извършените нарушения с това конкретно МПС няма да натоварват други МПС, притежавани от същия собственик. Има защити и срещу схемата за покупко-продажби на коли и с цел изчистване на негативен "бонус-малус".
Прави се предложение за промени в законодателството, които да изискват вписването на всички водачи, които ще управляват определено моторно превозно средство, в застрахователната полица по задължителна застраховка "Гражданска отговорност". Ще има изключения от задължението за обявяване на водачи в полицата в някои ситуации, когато обществени интереси налагат това (линейки, превозни средства със специален режим на движение, собственост на МВР и др. Водачите, които управляват МПС, предмет на изключенията, няма да бъдат изключени от системата "бонус-малус", защото в случай на извършени нарушения увеличението на техния "бонус-малус" клас ще се отразява при вписването им в застрахователни полици по отношение на други моторни превозни средства - например, личните им автомобили.
Предлагат се две алтернативни скали за "бонус-малус": едната с 15 при базов "неутрален" клас 6, пет класа "бонус" и девет класа "малус". При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 23 процента от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас ще вдигне базовата премия с 400 процента. Втората скала съдържа 20 класа при базов "неутрален" клас 8, седем класа "бонус" и дванадесет класа "малус". При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 25 на сто от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.
"Бонус-малус" класът на водач на МПС се променя като се начисляват съответния брой наказателни точки с влизането в сила на всяко наказателно постановление, фиш/електронен фиш и присъда за извършените от него след 1 януари 2020 г. административни нарушения и престъпления. Всяка една наказателна точка води до преминаване с един "бонус-малус" клас в по-негативен.
Бонус-малус класът на водач на МПС се променя като се начисляват съответния брой наказателни точки с влизането в сила на всяко наказателно постановление, фиш/електронен фиш и присъда за извършените от него след 1 януари 2020 г. административни нарушения и престъпления по Приложение номер 1. Всяка една наказателна точка води до преминаване с един "бонус-малус" клас по-високо.
Превишаване на ограничението на скоростта извън населено място - 21- 30 км/ч води до една наказателна точка и съответно до преминаване към един клас "малус". Превишаване на ограничението на скоростта извън населено място с 31-50 км/ч води до две наказателни точки и съответно до застрахователна полица за водача с два класа "малус".
Управление на МПС в нетрезво състояние със съдържание на алкохол в кръвта над 0,8 на хиляда до 1,2 на хиляда, както и повторно управление на МПС с концентрация над 0,5 на хиляда и при отказ от проверка ще доведе до наказание от 5 до 7 наказателни точки. Такава ще е санкцията и при хулиганско поведение при шофиране и съпротива срещу орган на властта, както и при каране на кола без книжка.
Между 15 и 129 наказателни точки ще определят цената на застрахователната полица при умишлено причиняване на телесна повреда, както и причиняване на тежка или средна телесна повреда на повече от едно лице, ако деецът е избягал от местопроизшествието, или е управлявал МПС без да има необходимата правоспособност, или ако деянието е извършено в пияно състояние или след употреба на наркотични вещества или техни аналози.