39% от българите смятат, че в България бизнес може да се прави, сочи проучване на изследователски център “Тренд”. То бе представено от съоснователя му Димитър Ганев в рамките на форума “Да извадим успеха от анонимност”. В дискусията взеха участие председателят на АИКБ Васил Велев, изп. председател на БСК Радосвет Радев, социолози, представители на СЕМ и Народното събрание, както и ръководители на големи търговски вериги.
34% от анкетираните за проучването на „Тренд“ отговарят негативно на въпроса, а 27 на сто - че не могат да преценят. Сред по-младите между, които са между 18 и 41 години, се забелязват много по-позтивни нагласи, за разлика от тези, които са нас 60 или 70 години. Целта на проучването е да се установи дали икономическата реалност в България се припокрива в голяма степен с картината, която медиите дават, обясни Ганев.
На въпроса в каква посока се развива българската икономика - 31% от анкетираните казват, че се развива в позитивна, а 49% - в негативна. Според „Тренд“ българският скептицизъм и слаба информираност са сред причините за тези отговори. 63% от попитаните искат да научават за българските предприемачи, което според Ганев е “категорично мнозинство”. 52% са на мнение, че българският износ като продукция е качествен, докато едва 12% са на обратното мнение. 36% не знаят или не могат да преценят, което пък показва слаба информираност.
Според „Тренд“ в отговорите на тези въпроси има определена доза патриотичен елемент. На въпроса дали познават продукти на български компании, успешни на чужди пазари, 53% от попитаните отговарят отрицателно, а само 20% са запознати. Те дават пример с кисело мляко, казанлъшка маслодайна роза, саламурено сирене и т.н. Никой обаче не дава примери от машинна индустрия, производство на електроника и т.н. Според резултатите от проучването в най-голяма степен повишаването на заплатите се свързва с успешното икономическо развитие на България (48%). 39% от анкетираните свързват успешното икономическо развитие с откриването на нови работни места. 33% са на мнение, че трябва да се изграждат нови предприятия. Малко под две трети са на мнение, че е необходимо привличане на чужди инвестиции, а 19% – модерна индустрия. 12% от българите смятат, че за успешно икономическо развитие е необходимо изграждане на съвременна инфраструктура.
Въпреки продуктовото позициониране и реклама, българинът е в 19 век по информираност за успешните българските продукти - с мускалите на Бай Ганьо и с киселото мляко. Така обобщи по време на форума Лидия Шулева - председател на Специализираната комисия по икономическо развитие към Германо-българската търговско-индустриална камара (ГБТИК), цитирана от БТА.
Участниците във форума се обединиха около тезата, че работодатели и предприемачи ще настояват за по-широка публичност за постиженията си.